| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 381 |
| تعداد مقالات | 3,732 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,910,508 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,357,607 |
گفتارهای قالبی و تأثیر آن در تقویت ابعاد آموزشی-تربیتی نهجالبلاغه | ||
| مطالعات ادب اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مرداد 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2025.143299.1246 | ||
| نویسنده | ||
| سعیده بیرجندی* | ||
| گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| زبان ابزار مهم آموزش است و گفتارهای قالبی به عنوان بخش مهمی از زبان میتوانند در امر آموزش، کارکردهای مختلف و تأثیر بسیاری داشته باشند. همچنین استفاده هوشمندانه از این پارهگفتها میتواند به تسهیل فرایند یادگیری/یاددهی کمک کند و به مخاطب نیز در درک بهتر و عمیقتر مطالب و آموزهها یاری رساند. یکی از کتابهایی که جنبه آموزشی و تربیتی آن، بسیار پر رنگ است و از سویی نیز به فصاحت زبان شهرت دارد، نهجالبلاغه است. امام علی(ع) در سخنان خود در این کتاب از ابزارهای مختلف زبانی و ادبی از جمله گفتارهای قالبی استفاده کردهاند. مقاله حاضر با روش تحلیلی-توصیفی به دنبال بررسی کارکردهای مختلف این پارهگفتها به عنوان ابزار زبانی در تقویت ابعاد آموزشی-تربیتی نهجالبلاغه است. برای این منظور گفتارهای قالبی در 11 نامه و 17 خطبه از نهجالبلاغه مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که حکمتها، اصطلاحات و زبانزدها، کنایهها و ضربالمثلها به ترتیب بیشترین بسامد را در بخشهای مورد بررسی داشتند و کارکردهای زبانی آنها در ابعاد آموزشی-تربیتی عبارت بود از تأکید بر کلام و متقاعدسازی، انتقال سریعتر پیام، تسهیل در یادگیری با عمق بیشتر، انذار، تقویت ارتباط با مخاطب، تأثیرگذاری عاطفی، تکرار و ماندگاری بیشتر مطالب در ذهن مخاطب، برانگیختن کنجکاوی مخاطب، به چالش کشیدن ذهن او، سادهسازی مفاهیم عمیق و ایجاز. | ||
| کلیدواژهها | ||
| گفتارهای قالبی؛ نهجالبلاغه؛ ابزار زبانی؛ ابعاد آموزشی-تربیتی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 |
||