
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 365 |
تعداد مقالات | 3,579 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,554,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,144,720 |
اثربخشی طرح آموزش همیار معلم کارورزابتدایی بر عملکرد شناختی دانشجویان کارورزی رشته علوم تربیتی دردانشگاه پیام نور استان اصفهان | ||
تدریس پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.141525.2017 | ||
نویسنده | ||
نفیسه رفیعی* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه پیام نور ،تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی طرح آموزش همیار معلم ابتدایی بر عملکردشناختی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور استان اصفهان می باشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ،پس آزمون با گروه گواه بود .جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دارای واحد کارورزی در دانشگاه پیام نوراستان اصفهان در سال تحصیلی 1400 -1401 بود. حجم نمونه براساس ملاک های ورود و گمارش تصادفی 30 نفر دردو گروه آزمایش و گواه دانشجویان کارورز انتخاب شد. ابزارجمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته 40 سوالی عملکرد شناختی در 4 مقیاس آموزش اختلالات یادگیری،تدوین طرح درس و آموزش پایه اول و پایه پنجم ابتدایی با ضریب آلفای کرونباخ 89 درصد بود. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه و چند راهه با استفاده نرم افزار spss23 انجام شد. یافته ها بیانگر این است که عملکرد شناختی دانشجویان کارورز گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بعد از دوره آموزشی همیار معلم ابتدایی تفاوت معناداری داشته است و 64درصد از عملکرد شناختی کارورزان نتیجه دوره آموزشی همیارمعلم ابتدایی بوده است.همچنین بیشترین تغییرات حاصل در عملکرد شناختی دانشجویان در طراحی و تدوین طرح درس با مجذور اتای 0.69 و کمترین تغییر در آموزش اختلالات یادگیری با 0.54 درصد می باشد. بنابراین با توجه به اثربخشی عملکرد شناختی حاصل از آموزش همیار معلم ابتدایی بکارگیری این برنامه آموزشی در راستای هدفمندسازی واحد کارورزی دانشجویان رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی قبل از ورود به مدارس ابتدایی بعنوان همیار معلم به سایر دانشگاهها پیشنهاد می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش همیار معلم؛ کارورز ابتدایی؛ عملکرد شناختی؛ رشته علوم تربیتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |