| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 382 |
| تعداد مقالات | 3,743 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,052,264 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,393,923 |
زبان، حافظه و مقاومت: بررسی میراث فرهنگی بومی و حاکمیت از طریق نظریه ایدئولوژی زبان در رمان «سارقان مغز استخوان» اثر چری دیمالین | ||
| تحلیل گفتمان ادبی | ||
| دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، تیر 1404، صفحه 95-116 اصل مقاله (452.75 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/lda.2025.143958.1052 | ||
| نویسندگان | ||
| ساهره شکری1؛ ذکریا بزدوده* 2 | ||
| 1کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر، بررسی میکند که چگونه رمان سارقان مغز استخوان (۲۰۱۷) نوشتۀ چری دیمالین، زبانهای بومی را به عنوان میراث فرهنگی، میراث تجسمیافته و ابزار مقاومت از طریق مفهوم ایدئولوژیهای زبانی پاول وی. کروسکریتی به تصویر میکشد. این رمان، آیندهای را به تصویر میکشد که در آن مردم بومی آمریکای شمالی به دلیل تواناییشان در رؤیاپردازی دستگیر میشوند؛ پدیدهای که ارتباط نزدیکی با حافظۀ فرهنگی و زبانهای اجدادی دارد. بنابراین، بحث اصلی بر این متمرکز است که چگونه رمان، زبانهای بومی را هم به عنوان مخازن حیاتی حافظۀ فرهنگی و هم به عنوان شیوههای تجسمیافته و مستقلی که با جذب شدن مخالف هستند، ارائه میدهد. این مقاله با استفاده از چارچوب کروسکریتی، که با بینشهایی از لیان هینتون، ترزا مککارتی و نظریۀ ادبی بومی تکمیل میشود، تحلیل متنی دقیقی از تصاویر رمان از زبان در رؤیاها، داستانها و بقای روزمرّه انجام میدهد. این رویکرد، تفسیر ادبی را با انسانشناسی زبانی ترکیب میکند و نشان میدهد که چگونه زبان، نه تنها به عنوان وسیلهای برای ارتباط، بلکه به عنوان یک نیروی هستیشناختی مرتبط با محیط، تبار و آیندۀ جمعی عمل میکند. یافتهها نشان میدهد که دیمالین، زبان را غیرقابل استخراج و احیاکننده میداند و هم سیاستهای تاریخی جذب و هم بهرهبرداری بیوتکنولوژیکی بالقوه را به چالش میکشد. علاوه بر این، این تحلیل با تأکید بر جنبههای تجسمیافته و اکولوژیکی حاکمیت زبانی در داستانهای پساآخرالزّمانی، به پیشرفت پژوهش در مورد احیای زبانهای بومی کمک میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژههای کلیدی: سارقان مغز استخوان؛ چری دیمالین؛ بومیان؛ پاول وی. کروسکریتی؛ ایدئولوژیهای زبانی؛ هویت؛ فرهنگ | ||
| مراجع | ||
|
Bastianoni, E. (2024). “Preserving Cultural Heritage in Indigenous Pandemic Fiction: ‘Coming-to’ Stories of Resistance in Cherie Dimaline’s The Marrow Thieves”. Il Tolomeo, 26, 175-192
Booker M. K. (1994). Dystopian literature: a theory and research guide. Greenwood Press.
Booker M. K. (1994). The dystopian impulse in modern literature: fiction as social criticism. Greenwood Press.
Brydon, D. (2019). “Risk, mortality, and memory: the global imaginaires of Cherie Dimaline's The Marrow Thieves, MG Vassanji's Nostalgia, and André Alexis's Fifteen Dogs”. Revista Canaria de Estudios Ingleses, (78), 97-112. "2006 Census release topics". Statistics Canada.
Childers, E., & Menendez, H. (2022). Apocalypse when? Storytelling and spiralic time in Cherie Dimaline’s The Marrow Thieves and Louise Erdrich’s Future Home of the Living God. Text Matters, (12), 211–226.
Dimaline, C. (2017). The Marrow Thieves. Cormorant Books.
Hinton, L. (2001). The Green Book of Language Revitalization in Practice. Academic Press.
Hinton, L. (2013). Bringing our languages home: Language revitalization for families. Heyday.
Horner, M., Muñoz, J., & Petrone, R. (2021). Ni keehtwawmi mooshahkinitounawn: Lifting up representations of Indigenous education and futures in The Marrow Thieves. Research on Diversity in Youth Literature, 4(1).
Ingwersen, M. (2020). “Reclaiming Fossil Ghosts: Indigenous Resistance to Resource Extraction in Works by Warren Cariou, Cherie Dimaline, and Nathan Adler”. Canadian Literature, (240), 59-76.
Kroskrity, P. V. (2000). Regimes of language: Ideologies, polities, and identities. School of American Research Press.
Kroskrity, P. V. (2004). Language ideologies. In A. Duranti (Ed.), A companion to linguistic anthropology (pp. 496–517). Wiley-Blackwell.
McCarty, T. L. (2018). Indigenous language revitalization and education. In N. Hornberger & S. McCarty (Eds.), The Routledge handbook of language revitalization (pp. 195–205). Routledge.
Rose, G. (2022). Coming of age in Indigenous science fiction: Cherie Dimaline’s The Marrow Thieves and D’Arcy McNickle’s Runner in the Sun. MOSF Journal of Science Fiction, 5(2).
Ruthven, A. (2024). Narrative agency and storied becomings in Cherie Dimaline’s The Marrow Thieves. Lagoonscapes, 4(2), 1–16.
Samuelson, A. J., & Evans, V. (2022). “Real old-timey”: Storytelling and the language of resurgence in Cherie Dimaline’s The Marrow Thieves. Studies in the Novel, 54(3), 274–292.
Sedehi, K. T. (2025). Postapocalyptic narrative and memory and identity formation. Adapting Alterity in Anglophone Scenarios, 17.
Stoica, L. V. (2023). “Dreams get caught in the webs woven in your bones”: Storytelling and resistance in Cherie Dimaline’s The Marrow Thieves. Synergies in Communication, 1(1), 442–450.
Xausa, C. (2020). Decolonizing the Anthropocene: ‘Slow violence’ and Indigenous resistance in Cherie Dimaline’s The Marrow Thieves. Il Tolomeo, 22, 87–100.
Yazıcıoğlu, Ö. Ö., & Mackey, A. (2021). Dreaming as pharmakon in Larissa Lai’s Salt Fish Girl and Cherie Dimaline’s The Marrow Thieves. SFRA Review, 51(2), 199–208. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |
||