
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 3,606 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,619,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,174,382 |
مقایسه همدلی عاطفی-شناختی و تنظیم هیجان در دانشجویان دوزبانه و تکزبانه | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2025.143702.1253 | ||
نویسندگان | ||
مریم عباسی1؛ اسما ریکی2؛ ثنا نوری مقدم* 3 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسیارشد، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی همدلی عاطفی-شناختی و تنظیم هیجان در دانشجویان دوزبانه و تکزبانه انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی و علی-مقایسهای بوده و جامعهی آماری آن شامل دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بود. نمونهای شامل ۶۴ دانشجو (۳۲ دوزبانه و ۳۲ تکزبانه) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس همدلی اساسی جولیف و فارینگتون، 2006 و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان، 2003 بود. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد. آزمون مانووا نشان داد که میانگین همدلی عاطفی-شناختی و دو مولفه آن یعنی همدلی عاطفی و همدلی شناختی و همچنین راهبرد ارزیابی مجدد در دانشجویان دوزبانه به طور معنی داری بالاتر بود. میتوان نتیجه گرفت که دو زبانگی میتواند به تقویت همدلی کمک کند، این مطالعه بر اهمیت یادگیری زبان در تقویت همدلی و تنظیم هیجان تأکید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
همدلی عاطفی؛ همدلی شناختی؛ تنظیم هیجان؛ دوزبانگی؛ تک زبانگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |