
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 3,606 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,619,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,174,382 |
بررسی تأثیر یادگیری معکوس بر تقویت مهارتهای فراشناختی و بهبود تجربه یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان دبیرستانی | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2025.143500.1243 | ||
نویسندگان | ||
مریم جلیلی کیا* 1؛ حسن سودمندافشار2 | ||
1دانشآموختۀ دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد آموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و زبانهای خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روشهای آموزشی بر یادگیری زبان انگلیسی در دانشآموزان پایۀ دهم انجام شد. این مطالعه با رویکرد پژوهش مختلط و با مشارکت 72 دانشآموز دختر پایۀ دهم در تهران انجام گرفت که بهصورت تصادفی به دو گروه ناظر و آزمایشی تقسیم شدند. دادهها از طریق پیشآزمون، پسآزمون، مشاهده و مصاحبه گردآوری شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت نمرات دو گروه از نظر آماری معنادار نبود. بااینحال، یافتههای کیفی بیانگر مشارکت فعالتر دانشآموزان و علاقه آنان به استفاده از منابع دیجیتال در روش یادگیری معکوس بود. انتقال آموزش به منزل و تمرکز کلاس بر رفع اشکال، فرصت تعامل بیشتری فراهم کرد. این یافتهها نشان میدهد که هرچند روش یادگیری معکوس تأثیر معناداری بر نمرات تحصیلی نداشت، اما بهعنوان رویکردی نوآورانه در افزایش پویایی کلاس مؤثر بود. این یافتهها برای معلمان، برنامهریزان آموزشی و پژوهشگران علاقهمند به روشهای نوین تدریس زبان انگلیسی مفید است.کلیدواژهها:یادگیری معکوس؛ آموزش سنتی؛ آموزش زبان انگلیسی؛ عملکرد تحصیلی؛ مهارتهای فراشناختی | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: یادگیری معکوس؛ آموزش سنتی؛ آموزش زبان انگلیسی؛ عملکرد تحصیلی؛ مهارتهای فراشناختی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |