
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,644 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,660,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,203,968 |
پیشبینی سازگاری تحصیلی دانشجویان بر اساس مهارت حل مسئله با میانجیگری ادراک از محیط کلاس: یک مدلیابی ساختاری | ||
تدریس پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.142576.2102 | ||
نویسندگان | ||
سمیه نصیرزاده* 1؛ اصغر زمانی2 | ||
1دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2هیات علمی | ||
چکیده | ||
روش پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی است که در آن برای تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 2014 نفر از دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1403/1402 بود که از این تعداد، 890 نفر پسر و 1924 نفر دختر بودند. جامعه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان، نمونهای به حجم 357 نفر (135 پسر و 222 دختر) بهطور تصادفی طبقهای از میان دانشجویان انتخاب شد. نتایج این مطالعه نشان داد که مهارت حل مسأله بهطور مستقیم با سازگاری تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، ادراک مثبت از محیط کلاس بهعنوان یک عامل میانجی، تأثیر مهارت حل مسأله بر سازگاری تحصیلی را تقویت میکند. تحلیلهای آماری نشان داد که الگو پیشنهادی قادر است تغییرات قابلتوجهی را در سازگاری تحصیلی پیشبینی کند، که این تأثیرات بهویژه در دانشجویان با ادراک مثبت از محیط کلاس، پررنگتر است. این یافتهها اهمیت توجه به عوامل محیطی و روانشناختی در بهبود سازگاری تحصیلی را برجسته میکند و میتواند راهکارهایی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان ارائه دهد. بنابراین نیازمند توجه هرچه بیشتر مسئولان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به اهمیت این مباحث در بهبودسازگاری تحصیلی دانشجویان است. | ||
کلیدواژهها | ||
سازگاری تحصیلی؛ مهارت حل مسئله؛ ادراک از محیط کلاس درس دانشگاه و مدل معادلات ساختاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |