| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 381 |
| تعداد مقالات | 3,731 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,962,908 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,366,793 |
شناسایی پیشران های تغییر در نظام آموزش عالی ایران: یک مطالعه فراترکیب | ||
| مدیریت دانشگاهی | ||
| دوره 4، شماره 11، فروردین 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2025.144304.1118 | ||
| نویسندگان | ||
| فرشته قائمی* 1؛ کیوان صالحی2؛ رضوان حکیم زاده3؛ محمدمهدی ذوالفقارزاده4 | ||
| 1گروه پژوهش و سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران | ||
| 2دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش، گروه روشها و برنامه ریزی آموزشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 3استاد تمام گروه روش ها و برنامه های درسی و آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 4دانشیار دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| نظام آموزش عالی ایران، همانند بسیاری از نظامهای دانشگاهی جهان، در مواجهه با تحولات پرشتاب اقتصادی، فناورانه، اجتماعی و زیستمحیطی، با ضرورت بازطراحی ساختارها، مأموریتها و کارکردهای خود روبهرو است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای کلیدی تغییر در آموزش عالی ایران، با بهرهگیری از روش کیفی «فراترکیب» و تحلیل ۴۲ مطالعه معتبر و دو منبع مرجع، به استخراج و تحلیل نظاممند نیروهای مؤثر بر آینده این نظام پرداخته است. یافتهها نشان میدهد که پیشرانها در ۹ بعد اصلی شامل تحولات آموزشی–پژوهشی، ساختاری، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فناورانه، جمعیتشناختی و زیستمحیطی قابل دستهبندیاند. از میان آنها، تحولات آموزشی–پژوهشی (با سهم ۳۲ درصد) و ساختاری (۲۲ درصد) نقش غالب را در جهتدهی آینده ایفا میکنند. پیشرانهایی چون دیجیتالیشدن فرایندهای آموزش، ظهور نسل جدید دانشجویان (نسل زد)، گسترش یادگیری مادامالعمر، بینالمللیشدن دانشگاهها، پیوند با صنعت، و بازنگری در حکمرانی دانشگاهی در کانون این تحولات قرار دارند. همچنین، محور پژوهش بهویژه بر اهمیت توسعه پژوهشهای کاربردی و میانرشتهای، تجاریسازی نتایج علمی، شکلگیری شبکههای تحقیقاتی، و حرکت بهسوی پژوهش در تراز جهانی با رعایت استانداردهای بینالمللی تأکید دارد. دانشگاههای آینده نیازمند بازتعریف نقش خود بهعنوان نهادهای تولید دانش جهانی، توسعهدهنده نوآوری، و بازیگر فعال در عرصه رقابت علمی بینالمللی هستند. این مطالعه با ارائه تصویری جامع از پیشرانهای تغییر، افقهای نوینی برای سیاستگذاری، برنامهریزی راهبردی، و مدیریت آیندهنگر نظام آموزش عالی ایران ترسیم میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش عالی؛ پیشرانهای تغییر؛ آیندهپژوهی؛ فراترکیب؛ سیاستگذاری آموزشی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |
||