
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,695,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,233,042 |
مطالعه پیمایشی میزان توجه دانشآموزان به مولفه های فرهنگی ایرانی – اسلامی در آثار پویانمایی ایران | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.141398.1540 | ||
نویسندگان | ||
سید ماجد موسوی شفیع1؛ محسن مراثی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پویانمایی ها بخشی از اصلی ترین عنایر برسازنده فرهنگ هر جامعه هستند که نقشی کلیدی در انتقال میراث تمدنی یک نسل به نسل های بعدی دارند. ظرایف و ریزه کاری های پویانماییها غالباً مورد توجه کودکان قرار می گیرند. پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان توجه دانشآموزان 11 تا 15 سال به مفاهیم فرهنگی ایرانیاسلامی در آثار پویانمایی ایران نگارش یافته و به لحاظ روش از نوع توصیفیِ پیمایشی است. گردآوری اطلاعات به کمک ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. روایی پرسشنامه توسط خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 85/0 است که بیانگر پایایی ابزار است. جامعه آماری 53191 نفر دانشآموز 11 تا 15 ساله در 4 ناحیه استان قم بوده و حجم نمونه طبق جدول مورگان 381 نفر است. تجزیه و تحلیل داده ها به روش کمّی و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل توصیفی و استنباطی بوده است. از آزمون آنالیز واریانس برای بررسی اختلاف معنادار بین صفات پهلوان پوریا و سن دانشآموزان استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین توجه به صفات پهلوان پوریا و سن مخاطبان اختلاف معناداری وجود دارد و در نتیجه فرضیه اصلی تحقیق تأیید میشود. یافتههای پژوهش حاضر، نشان داد پویانمایی پهلوانان در جلب توجه دانشآموزان به مفاهیم فرهنگی ایرانیاسلامی موفق است.همچنین مشخص شد که میانگین توجه به صفات پهلوان پوریا در سنین11، 12 سال از سایر سنین بالاتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ ایرانی اسلامی؛ پویانمایی پهلوانان؛ مخاطب؛ مواجهه؛ توجه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |