| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 389 |
| تعداد مقالات | 3,781 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,217,859 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,480,570 |
یادگیری به مثابه تجربه: بازاندیشی در برنامهدرسی اوان کودکی با راهبرد فلسفه باوهاوس | ||
| تدریس پژوهی | ||
| مقاله 1، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 41، مهر 1404، صفحه 1-33 اصل مقاله (1.48 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.143691.2179 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی عبدالملکی* 1؛ ناصر کلینی ممقانی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| باوهاوس بهمثابه رویکردی تلفیقی میان هنر، زندگی و خلاقیت، الگویی الهامبخش برای آموزش هنری در اوان کودکی ارائه میدهد؛ الگویی که در آن کودک در مرکز تجربه، کاوش و خلقِ معنا قرار دارد. هدف این مطالعه، کاوش در درک و تجربه زمینهمند مربیان پیشدبستانی شهر سنندج از یادگیری تجربی با محوریت هنر و با بهرهگیری از اصول باوهاوس بود. روش پژوهش، نظریه دادهبنیاد با رهیافت ساختارگرای « چارمز» بود که به شیوه نمونهگیری هدفمند 12 مربی براساس اشباع نظری دعوت به مصاحبه شدند. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به استخراج هشت مقولهی انتخابی در دو بخش چالشها و راهبردها انجامید. یافتهها نشان داد که سه مانع اصلی شامل «برنامهدرسی بروکراتیک»، «فقدان حرفهگرایی مربیان» و «محدودیتهای فرهنگی و سازمانی»، امکان تحقق یادگیری تجربی را محدود میسازند. با این حال، مربیان با اتخاذ پنج راهبرد خلاقانه شامل «پروژهمحوری با محوریت کودک»، «یادگیری مشارکتی»، «کنشهای اندیشهمحور»، «کاربست امکانات ساده» و «تعامل با خانواده»، تلاش کردهاند بر این موانع فائق آیند. این پژوهش، ضمن گشودن افقهای نو در آموزش اوان کودکی، نشان میدهد که حتی در بسترهای محدود و محافظهکار، امکان بازآفرینی یادگیری از دل تجربه، تخیل و مشارکت خلاق وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری تجربهمحور؛ مدرسه باوهاوس؛ برنامهدرسی اوان کودکی؛ نظریه داده بنیاد؛ مربیان آموزشی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 46 |
||