
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,683 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,715,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,248,657 |
یادگیری به مثابه تجربه: بازاندیشی در برنامهدرسی اوان کودکی با راهبرد فلسفه باوهاوس | ||
تدریس پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.143691.2179 | ||
نویسندگان | ||
مهدی عبدالملکی* 1؛ ناصر کلینی ممقانی2 | ||
1کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت ایران. | ||
2دانشیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران. | ||
چکیده | ||
باوهاوس بهمثابه رویکردی تلفیقی میان هنر، زندگی و خلاقیت، الگویی الهامبخش برای آموزش هنری در اوان کودکی ارائه میدهد؛ الگویی که در آن کودک در مرکز تجربه، کاوش و خلقِ معنا قرار دارد. هدف این مطالعه، کاوش در درک و تجربه زمینهمند مربیان پیشدبستانی شهر سنندج از یادگیری تجربی با محوریت هنر و با بهرهگیری از اصول باوهاوس بود. روش پژوهش، نظریه دادهبنیاد با رهیافت ساختارگرای « چارمز» بود که به شیوه نمونهگیری هدفمند 12 مربی براساس اشباع نظری دعوت به مصاحبه شدند. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به استخراج هشت مقولهی انتخابی در دو بخش چالشها و راهبردها انجامید. یافتهها نشان داد که سه مانع اصلی شامل «برنامهدرسی بروکراتیک»، «فقدان حرفهگرایی مربیان» و «محدودیتهای فرهنگی و سازمانی»، امکان تحقق یادگیری تجربی را محدود میسازند. با این حال، مربیان با اتخاذ پنج راهبرد خلاقانه شامل «پروژهمحوری با محوریت کودک»، «یادگیری مشارکتی»، «کنشهای اندیشهمحور»، «کاربست امکانات ساده» و «تعامل با خانواده»، تلاش کردهاند بر این موانع فائق آیند. این پژوهش، ضمن گشودن افقهای نو در آموزش اوان کودکی، نشان میدهد که حتی در بسترهای محدود و محافظهکار، امکان بازآفرینی یادگیری از دل تجربه، تخیل و مشارکت خلاق وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری تجربهمحور؛ مدرسه باوهاوس؛ برنامهدرسی اوان کودکی؛ نظریه داده بنیاد؛ مربیان آموزشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |