
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 378 |
تعداد مقالات | 3,687 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,720,410 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,253,143 |
تحلیل فلسفی بازتعریف هویت و چالشهای اجتماعی کودکان: مطالعة موردیکتاب من پڵنگی سوورەتی نیم | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jokl.2025.143228.1422 | ||
نویسندگان | ||
هیوا حسن پور* 1؛ آرش مهربان2 | ||
1استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه زابل | ||
چکیده | ||
مفهوم هویت و بازتعریف خود از موضوعات مهم در روانشناسی و فلسفۀ کودکان است و نقش اساسی در رشد خودآگاهی و پذیرش اجتماعی آنها دارد. پژوهش حاضر با تمرکز بر داستان کتاب من پڵنگی سوورەتی نیم، به بررسی هویت در کودکان از منظر فلسفی میپردازد و نشان میدهد چگونه داستانها میتوانند ابزارهای مفیدی برای تفکر انتقادی باشند. این داستان، روایتگر پلنگی صورتی است که از ظاهر و هویت تحمیلی خود، ناراضی است و تلاش میکند با تغییر رنگ، هویتی جدید بیابد؛ اما جامعه همچنان او را با همان هویت پیشین، شناسایی و قضاوت میکند. پژوهش حاضر، ابتدا به تحلیل مفاهیم هویت شخصی و اجتماعی از دیدگاه کودکان میپردازد و چالشهایی را که این شخصیت در پذیرش خود و در برابر انتظارات و هنجارهای فرهنگی تجربه میکند، بررسی میکند سپس، اثرات روانشناختی و هستیشناختی ناشی از برچسبهای اجتماعی و هویتهای تحمیلی بر کودکان را بررسی کرده و بر نقش آموزش فلسفه در تقویت خودآگاهی و توانمندسازی آنها برای پذیرش هویت واقعی خود تأکید میکند. نتایج نشان میدهد که فلسفه برای کودکان میتواند ابزاری مؤثر برای پرورش تفکّر انتقادی، تقویت خودپذیری و مقاومسازی کودکان در برابر فشارهای اجتماعی باشد. این پژوهش تأکید میکند که آموزش فلسفه به کودکان میتواند در درک عمیقتر از خود، چالش با برچسبهای اجتماعی و توانایی پذیرش خود اصیل آنها کمک شایانی کند و به گسترش هویت پایدار و انعطافپذیر در برابر هنجارهای تحمیلی بینجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
کودک؛ فلسفه؛ هویت؛ ادبیات کودک؛ من پەڵنگی سوورەتی نیم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |