
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 379 |
تعداد مقالات | 3,695 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,731,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,265,589 |
بازنمایی ادراک و تجارب زیسته اعضای هیات علمی دانشگاه از راهبرد تدریس مبتنی بر واقعیت در طرح فردای روشن آموزش عالی: مطالعه ای به روش پدیدارشناسی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.143189.2154 | ||
نویسندگان | ||
رحیم مرادی* 1؛ مجتبی ذوالفقاری2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
2دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه اراک رئیس دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بازنمایی ادراک و تجارب زیسته اعضای هیات علمی دانشگاه از راهبرد تدریس مبتنی بر واقعیت در طرح فردای روشن آموزش عالی به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. از روش تحلیل مضمون یا تحلیل تماتیک برای تحلیل دادههای پژوهش استفاده شد. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه اراک بود که تجربه تدریس در طرح فردای روشن آموزش دانشگاه آینده در دانشگاه اراک داشته و در دوره های آموزشی و توانمندسازی اجرای این طرح شرکت داشتند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیاری و براساس قاعده اشباع نظری تعداد 15 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکدههای فنی مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی و محیط زیست و علوم ورزشی به عنوان نمونه آماری انتخاب و اشباع نظری حاصل شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد. نتایج کدگذاری و تجزیه و تحلیل تماتیک نشان داد که تجربه زیسته اعضای هیات علمی در قالب 66 مضمون پایه ، 16 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر تعریف می شود. مضامین فراگیر و سازمان دهنده شامل ادراک و تجارب زیسته اعضای هیات علمی دانشگاه از تدریس مبتنی بر واقعیت(طراحی سناریوهای واقعی و درگیرسازی، تعامل و درگیرسازی فراگیران، توسعه مهارتهای نرم؛ شکل گیری نوآوری علمی در بستر واقعیت، کارآموزی شناختی و یادگیری موقعیتی، بازی وارسازی محیط یادگیری)؛ فرصتهای رویکرد تدریس مبتنی بر واقعیت(یادگیری مبتنی بر مسئله؛ اشتغال ، کارآفرینی و سرمایه گذاری صنایع؛ امیدآفرینی در نسل جدید؛ یادگیری همتا به همتا و تحول از دانستی؛ | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک و تجارب زیسته؛ اعضای هیات علمی؛ تدریس مبتنی بر واقعیت؛ طرح فردای روشن آموزش؛ پدیدارشناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |