
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 379 |
تعداد مقالات | 3,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,756,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,286,504 |
بررسی وضعیت موجود برنامه درس پژوهی به منظور ارایه مدل توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی و متوسطه(مطالعه ای در استان کرمانشاه) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.143146.2152 | ||
نویسنده | ||
مرزبان ادیب منش* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توانمندسازی معلمان ابتدایی و متوسطه مبتنی بر رویکرد درس پژوهی (مورد مطالعه شهر کرمانشاه) انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری، کیفی است. مراحل انجام پژوهش به اینگونه بود که در مرحله نخست با روش مطالعه کتابخانهای، مبانی نظری اسناد بالادستی مورد بررسی قرار گرفت و شاخصهای توانمندسازی معلمان ابتدایی و متوسطه مبتنی بر رویکرد درس پژوهی و عوامل اثرگذار بر آن به دست آمد. روش گردآوری داده ها در بررسی اسناد، دستورالعمل ها و منابع علمی مرتبط با اسناد بالادستی، تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی بوده است. در بخش دوم پژوهش، برای کسب دیدگاه های صاحبنظران و به منظور شناخت بهتر موضوع در زمینه توانمندسازی معلمان ابتدایی و متوسطه رویکرد درس پژوهی و همچنین شناسایی ابعاد و مولفه های آن، مصاحبه های نیمه ساختار یافته به صورت انفرادی با خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر انجام شد. این متخصصین و پژوهشگران در کل به صورت هدفمند انتخاب شدند. معیار تعداد انتخاب مشارکت کنندگان اصل اشباع نظری بود. در بخش کیفی، روش تحلیل دادهها کدگذاری نظری بود که با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد، دانش، مهارت و نگرش به عنوان سه مؤلفه مهم در توانمندسازی معلمان ابتدایی و متوسطه تاثیرگذار هستند. در نهایت در پژوهش حاضر مدلی ترسیم گردید که برگرفته از مؤلفه های شناسایی شده تشکیل دهنده و تأثیرگذار بر توانمندسازی معلمان با توجه به رویکرد درس پژوهی و همچنین ساز و کارهای اجرایی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: درس پژوهی؛ توانمندسازی؛ معلمان ابتدایی و متوسطه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |