
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 379 |
تعداد مقالات | 3,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,756,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,286,504 |
بررسی عوامل روانشناختی پیشبینیکننده در استفاده معلمان از رویکرد پژوهشی در تدریس در ناحیه 2 شهر تبریز | ||
تدریس پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.142982.2139 | ||
نویسندگان | ||
عیسی برقی* 1؛ لیلا قهرمانی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2دانتشکاه ازاد | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل روانشناختی پیشبینیکننده در استفاده معلمان از رویکرد پژوهشی در تدریس در ناحیه 2 شهر تبریز بود. این پژوهش از نظر هدف از نوع مطالعات کاربردی میباشد، از نظر ماهیت از نوع مطالعات توصیفی و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر معلمان پایه پنجم و ششم زن و مرد ناحیه 2 شهر تبریز بودند (305 نفر) که نمونه آماری از بین آنها با استفاه از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند (169 نفر). تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان تعیین شد. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای اندازهگیری متغیر ویژگیهای شخصیتی از پرسشنامه پنج عامل شخصیت نئو(1996)، ذهن-آگاهی از پرسشنامه ذهنآگاهی تورنتو (2006)، بهزیستی روانشناختی از پرسشنامه ریف (1989) و استفاده معلمان از رویکرد پژوهش در تدریس علوم از پرسشنامه طراحی و اعتباریابی شده توسط شیربگی و همکاران (1384) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از رگرسیون خطی استفاده شد. تحلیل فرضیههای پژوهش نشان داد که استفاده معلمان از رویکرد پژوهش در تدریس بر اساس ویژگیهای شخصیتی برونگرایی-درونگرایی، اشتیاق به تجارب جدید و وظیفهشناسی به ترتیب 2/35 درصد، 8/24 درصد، 5/22 درصد و 4/16 درصد قابل پیشبینی است. همچنین یافتهها نشان داد که استفاده معلمان از رویکرد پژوهش در تدریس بر اساس پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران و زندگی هدفمند به ترتیب 8/15 درصد، 2/34 درصد و 9/20 درصد قابل پیشبینی است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد پژوهش در تدریس؛ بهزیستی روانشناختی؛ ویژگیهای شخصیتی؛ ذهنآگاهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |