
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 379 |
تعداد مقالات | 3,710 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,770,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,297,479 |
بازآفرینی هویت و مقاومت فرهنگی در روایتهای نمادین بختیار علی: گذار از تاریخ استعماری به حافظه جمعی جایگزین | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.143423.1719 | ||
نویسنده | ||
خسرو سینا* | ||
استادیار گروه سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران | ||
چکیده | ||
ادبیات اقلیت بهویژه در بسترهای پسااستعماری و جوامع تحت ستم، اغلب بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای حفظ حافظه جمعی و بازآفرینی هویت فرهنگی عمل کرده است در این چارچوب، آثار بختیار علی بهعنوان نمونهای برجسته، با بهکارگیری رئالیسم جادویی، ساختارهای روایی چندلایه و نمادپردازی غنی، به عرصهای برای به چالش کشیدن روایتهای رسمی تاریخ و بازسازی حافظه جمعی بدل شدهاند. این پژوهش، با رویکردی میانرشتهای، به تحلیل نقش بنیادین این آثار در بازنمایی و تقویت هویت و مقاومت فرهنگی میپردازد و میپرسد: آثار بختیار علی چگونه میتوانند از طریق راهبردهای روایی و مفهومی خود، هویت حاشیهنشینان را از جایگاه قربانی به کنشگری فعال ارتقا دهند؟ چارچوب نظری پژوهش بر مفاهیم جامعهشناسی ادبیات، نقد پسااستعماری و نظریههای حافظه استوار است و از روش تحلیل کیفی و تفسیری بهره میبرد. یافتهها نشان میدهد که علی با بهرهگیری از نمادهای فرهنگی محوری و خلق دگر مکانها (هتروتوپیا)، روایتهای رسمی را به چالش کشیده و با درهم شکستن زمان خطی، امکان بازتعریف هویت و بازیابی صداهای خاموش شده را فراهم میآورد. عشق بهمثابه کنشی سیاسی، بدن بهعنوان بایگانی تروما و موسیقی بهعنوان گفتمانی ضد استعماری از راهبردهای کلیدی مقاومت در این آثار هستند. این مطالعه نشان میدهد که آثار علی نهتنها بازتاب زیباییشناسی مقاومت در ادبیات کردیاند، بلکه گفتوگویی فراملی با ادبیات پسااستعماری جهان برقرار میکنند و توان ادبیات را در بازسازی جهانهای خیالی بهعنوان کنشی سیاسی برجسته میسازند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات کردی؛ مقاومت فرهنگی؛ حافظه جمعی؛ رئالیسم جادویی؛ نقد پسااستعماری؛ بختیار علی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |