| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 382 |
| تعداد مقالات | 3,737 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,024,151 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,384,988 |
یادگیری هوش مصنوعی و سواد دیجیتال: راهکاری نوین برای تقویت رفتار کارآفرینانه دانشجویان با نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینی | ||
| تدریس پژوهی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2025.144272.2214 | ||
| نویسندگان | ||
| انور حاجی زاده1؛ محمد حسنی* 2؛ ناصر شیربگی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
| 2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
| 3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در عصر دیجیتال، پرورش رفتار کارآفرینانه در دانشجویان بهعنوان یکی از مأموریتهای اساسی نظام آموزش عالی مطرح است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر شایستگیهای نوظهور یعنی یادگیری هوش مصنوعی و ارتقای سواد دیجیتال بر شکلگیری رفتار کارآفرینانه و تحلیل نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه، طراحی شد. روش کار بهصورت مطالعه مقطعی و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) دنبال گردید. جامعه آماری شامل ۳۰۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ بود که با نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها با پرسشنامههای استاندارد یادگیری هوش مصنوعی (چای و همکاران، ۲۰۲۴)، سواد دیجیتال (مارتین، ۲۰۰۸)، خودکارآمدی کارآفرینانه (دینابل و همکاران، ۱۹۹۹) و رفتار کارآفرینانه (گیور و همکاران، ۲۰۲۰) و پس از تأیید روایی و پایایی آنها انجام شد. تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه ۲۶ صورت گرفت. نتایج نشان داد که یادگیری هوش مصنوعی و سواد دیجیتال، بهطور مستقیم و معنادار، تأثیر مثبتی بر رفتار کارآفرینانه دارند. افزون بر این، خودکارآمدی کارآفرینانه بهعنوان یک عامل میانجی قوی، این رابطه مثبت را بهطور معناداری تقویت میکند. بر اساس یافتهها، توصیه میشود آموزش و یادگیری مهارتهای هوش مصنوعی و سواد دیجیتال همراه با تمرکز ویژه بر توسعه خودکارآمدی کارآفرینانه، در برنامههای آموزشی دانشگاهی گنجانده شود تا بستر مناسب برای رشد رفتارهای کارآفرینانه در دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش و یادگیری هوش مصنوعی؛ رفتارهای کارآفرینانه؛ سواد دیجیتال؛ خودکارآمدی کارآفرینانه؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||