| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 389 |
| تعداد مقالات | 3,779 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,207,630 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,473,980 |
جایگاه نقاشی در میدان دیپلماسی رسانهای ایران (مطالعۀ موردی: دهه چهارم بعد از انقلاب) | ||
| جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1404 اصل مقاله (747.69 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.139769.1483 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا سوزنده1؛ عبد الرضا شاه محمدی* 2؛ محمد سلطانی فر3 | ||
| 1دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی،گروه علوم ارتباطات اجتماعی،واحد قشم ،دانشگاه آزاد اسالمی، قشم ،ایران | ||
| 2استادیار، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر انجام تأملی کیفی در شیوههای بازنمایی دیپلماسی رسانهای ایران در ژانر نقاشی در دهۀ چهارم بعد از انقلاب است. ضرورت توجه به این موضوع بهویژه از آن روست که در این دهه شاهد گسترش کاربرد شبکههای اجتماعی، رسانههای نوین و دیگر فرمهای هنری در سیاست بینالملل هستیم و هنر نقاشی نقشی محوری در بازنمایی گفتمانهای سیاسی و فرهنگی ایفا میکند. دیپلماسی رسانهای ایران نیز دستخوش تحولات گستردهای شد و رسانههای دیجیتال، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای بینالمللی به میدان اصلی شکلدهی به ادراکات عمومی درباره هویت ملی، سیاست خارجی و جایگاه ایران در جهان تبدیل شدند. هنر نقاشی نیز در این میان بهعنوان رسانهای مستقل، نقشی تعیینکننده در بازتاب، بازتولید یا نقد گفتمانهای مسلط فرهنگی و سیاسی داشته است. پرسش این است که دیپلماسی رسانهای ایران چگونه در آثار نقاشی این دهه بازنمود یافته است؟ چه ابعادی از این دیپلماسی برجستهاند و کدام ابعاد به حاشیه رانده شدهاند؟ این آثار حاوی چه معانی و پیامها و دلالتهایی برای دیگریهای سیاسی ایران هستند؟ این آثار چگونه مضامین مسلط رسانهای ایران (از قبیل مقاومت، هویت ملی، رسالت دینی، استقلال، استکبارستیزی، ضدیت با غرب و غیره) را بازنمایی کردهاند و این بازنماییها چه نسبتی با تحولات فرهنگی ـ سیاسی دهه چهارم انقلاب دارند. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل گفتمان نحوه بازنمایی دیپلماسی رسانهای ایران را در نقاشیهای دهه چهارم انقلاب بررسی میکند. یافتهها نشان میدهد که آثار نقاشی این دوره سه گفتمان عمده را بازنمایی کردهاند: گفتمان مقاومت رسانهای، گفتمان هویت ملی در عرصه جهانی، و گفتمان تعاملجویی نوین. این سه گفتمان، همزمان بازتابدهنده و شکلدهندهی تحولات سیاسی ـ فرهنگی ایران در دهه چهارم انقلاب بودهاند. نتیجهگیری مقاله نشان میدهد که نقاشی بهمثابه رسانه، نقشی فعال در دیپلماسی فرهنگی ایفا میکند و میتواند بهعنوان منبعی برای فهم ساخت اجتماعی تصویر ایران در جهان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازنمایی؛ نقاشی؛ دیپلماسی رسانه فرهنگی؛ هنر سیاسی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |
||