| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 387 |
| تعداد مقالات | 3,768 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,145,933 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,433,210 |
خوانش لاکانی رابطه خود و دیگری در سینمای آلفرد هیچکاک (مورد مطالعه: فیلم سرگیجه) | ||
| جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
| مقاله 11، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 26، دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.139723.1367 | ||
| نویسندگان | ||
| الهه شمس نجف آبادی* 1؛ افسانه ناظری2 | ||
| 1گروه هنر، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا اصفهان ، ایران | ||
| 2دانشیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| آلفرد هیچکاک در فیلم سرگیجه در قالب داستانی تراژیک و عاشقانه، معنایی را برای سوژه انسانی و نحوه تحقق تصویر واقعی خود در دیگری به نمایش در میآورد. او فراتر از درگیری احساسی شخصیتها، از جدال نیروهایی عظیم در تحقق تصویری که آدمی از خودش دارد، سخن میگوید و نشان میدهد که این تصویر چگونه و از طریق چه خاستگاههایی برساخت میشود. از سوی سوژه لاکانی نیز در ارتباط با مفقودی یافت ناشدنی و در طی ساحتهای سه گانه تشکل مییابد. در این راستا اگو در بازتاب بیرونی خودش، تصاویر پیوسته دگرگون شوندهای را در انطباق با میل دیگری بزرگ رقم میزند. بر این اساس مواجهه اسکاتی با مادلین/ جودی بر طبق ساحتهای سه گانه لاکانی مورد خوانش قرار گرفته و با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی ، به خوانش و تفسیر بعد خیالی اگو و تحلیل جایگاه آدمی در تصویر واقعی خودش در دیگری پرداخته شده است. یافتههای تحقیق مبین آن است که اسکاتی فراتر از عشق با مفهوم خود به مثابه ناسازهای منطقی و در عین حال متناقض مواجه میشود و این چنین مخاطب را با دالی که سوژه زیر نفوذش قرار دارد؛ آشنا میکند. هیچکاک تجسم خیالی مادلین و نمادین جودی را ضرورت هستی اسکاتی میداند. این گونه هیچکاک دیگری را در شالوده تصویری که آدمی از خودش دارد، قرار میدهد و آن را از چیزی شخصی و منحصر به فرد به چیزی منطبق با میل دیگری تبدیل می کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| لاکان؛ اگو؛ دیگری؛ سرگیجه؛ هیچکاک | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |
||