| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 387 |
| تعداد مقالات | 3,768 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,145,933 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,433,210 |
بازنمایی باورهای دینی حاکم در نقوش و دستنوشتههای منسوجات در دو دوره صفوی و سلجوقی | ||
| جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
| مقاله 10، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 26، دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.141215.1518 | ||
| نویسندگان | ||
| فرناز محمدپور کنزق1؛ رامونا محمدی* 2؛ محمد خراسانی زاده3 | ||
| 1موسسه دانشگاه معماری وهنر پارس | ||
| 2دکترای رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی | ||
| 3استادیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، جمهوری اسلامی ایران. | ||
| چکیده | ||
| سبک های هنری در جوامع اسلامی به رغم داشتن شباهت های بسیار، بسته به شیوه های حکمرانی در ادوار مختلف تاریخی، تفاوتهای بسیاری نیز با هم دارند. دست نوشت های منسوجات از جمله هنرهایی اند که این تفاوت ها را در هویت و کیفیت خود بازنمایی می کنند. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که چه ارتباطی بین نقوش و خطوط دستبافتهها با باورهای دینی حاکم یک دوره وجود دارد. برای مطالعه این مسئله دو دوره صفوی و سلجوقی به عنوان نمونه انتخاب شده است؟ هدف، بررسی وجوه اشتراک و افتراق خطنوشته و نقوش پارچههای عصر صفوی و سلجوقی است که به روشی توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی انجام شده است. نتاﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ نشان می دهد که استفاده از خط و نقوش در پارچههای این دو دوره متفاوت بوده و ارتباط مستقیمی با باورهای دینی داشته است. به علاوه، باورهای مذهبی (شیعه و سنی) نیز در نقوش و مضامین پارچهها متبلور شده است، به طوری که میان این دو منسوج از لحاظ استفاده از نقوش، خطوط و دعاها و نیز کاربرد نقوش انسانی تفاوتهایی بارز دیده میشود. پارچههای دوران سلجوقی نقوش حیوانی، گیاهان، هندسی و خطنوشتههای عربی (کوفی) را برخود دارند، اما در دوران صفویه با توجه به حضور بافنده - نگارگر و تغییر باورها و اعتقادات مذهبی، اهمیت استفاده از نقوش انسانی و خطوط فارسی(نستعلیق) را در کنار سایر نقوش شاهد هستیم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پارچه؛ خطنوشته؛ نقوش؛ دوران سلجوقی؛ دوران صفوی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |
||