| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 387 |
| تعداد مقالات | 3,768 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,145,933 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,433,210 |
بررسی کاربست رویکرد چند وجهی و قابلیت آن در پژوهش هنر | ||
| جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.140309.1431 | ||
| نویسندگان | ||
| الهام شمس1؛ مهدی محمدزاده* 2؛ محمد عباس زاده3؛ کریم میرزائی1 | ||
| 1دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
| 2دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه آتاتورک | ||
| 3هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| بسیاری از پژوهشهای هنر که در ایران انجام میگیرند، از تنوع روششناختی بیبهرهاند و در عین حال که در بخش روش به آفت تکرار کلماتی نظیر کیفی و تحلیلی گرفتارند، بعضا در دستیابی به نتایج نیز غنی نبوده و به معضل معمول پژوهشهای کیفی که همانا دخالت سلیقهی شخصی محقق و به نحوی بازی دادن دادهها برای تطبیق با نظریه انتخابی است دچارند. پژوهش پیش رو میکوشد با معرفی رویکرد چند وجهی که علیرغم معرفیهای اولیه در ایران مغفول مانده، برای اولین بار مبانی ورود این رویکرد را به مطالعات هنر تسهیل کند و با کنکاش در چگونگی کاربست آن، راه افزایش اعتبار این مطالعات را هموار کند. سوالات این پژوهش بدین قرارند: سودمندی کاربست روششناسی چند وجهی در پژوهشهای هنر چیست؟ و چگونه میتوان این نوع روششناسی را به کار برد؟ اهمیت جستار حاضر در آن است که با تمرکز بر یکی از نقاط ضعف عمده در حوزهی پژوهش هنر تلاش میکند با معرفی یک روششناسی تازه به پژوهشگران این عرصه یاری برساند. ضرورت تحقیق پیش رو از آن جا برمیخیزد که با معرفی روششناسی چند وجهی که در پژوهشهای هنر تا کنون به کار نرفته است، راهی تازه برای تدقیق نتایج تحقیقات پیش پا بگذارد. یافتههای این تحیق حاکی از آن است که که از میان تمام دستهبندیهای موجود برای چند وجهیسازی، چند وجهیسازی نظریه که کاربست بیش از یک نظریه برای تحلیل داده را دنبال میکند، محتملا سودمندترین نوع چند وجهیسازی برای افزایش اعتبار یافتههای پژوهشهای انجام گرفته بر روی هنر خواهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رویکرد چند وجهی؛ پژوهش کیفی؛ روش شناسی؛ چند وجهی سازی نظری؛ پژوهش هنر | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||