| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 388 |
| تعداد مقالات | 3,775 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,180,518 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,455,765 |
تحلیل گفتمان جنون در سینمای ناصر تقوایی (مورد مطالعه: آرامش در حضور دیگران) | ||
| جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.141405.1541 | ||
| نویسندگان | ||
| فرانک عبدی* 1؛ زینب صابر2 | ||
| 1دانشگاه هنر اصفهان دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی گروه پژوهش هنر | ||
| 2هیأت علمی تمام وقت در دانشگاه هنر اصفهان دانشیار گروه آموزشی کتابت و نگارگری دانشکده صنایع دستی | ||
| چکیده | ||
| از سه فیلم منتسب به آغازگران موج نو، فیلمهای گاو و آرامش در حضور دیگران، به واسطۀ فیلمنامههای اقتباسی خود از آثار غلامحسین ساعدی و همچنین فضای فکری کارگردانانشان، گفتمان جنونی را به منصۀ ظهور میرسانند که نسبت ویژهای نیز با گفتمان روشنفکری آن دوران دارد. پرسش اصلی این پژوهش این است که بازنمایی و برساخت جنون در فیلم «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی چگونه است؟ ضرورت تحقیق از حیث پرداختن به گفتمان جنون در دورانی از تجربۀ مدرنیته ایرانی است که مدرنیزاسیون روندی صعودی دارد. این پژوهش با استناد به تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه و فوکو به بررسی جنون در این فیلم پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که گفتمان جنون حاکم بر طبقۀ متوسط در این فیلم، محصول نوعی مدرنیسم توسعهنیافتۀ فاقد جامعۀ مدنی دموکراتیک بوده که برخوردی صرفاً کلینیکال و طبیسازی شده با مظاهر آن صورت میگیرد و جنونی معطوف به ویرانی و خمودگی است که سببساز اختلال در نظم حاکم نشده و هنوز سویههای عصیانگر و انقلابی خود را در نسبت با امر سیاسی کسب نکرده است. همچنین در گفتمان این فیلم سوژه روانپزشک و نظام پزشکی به عنوان وجوه به اصطلاح مدنی یک نظام سیاسی فاقد جامعۀ مدنی به صورتی بسیار منفی بازنمایی شدهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جنون؛ گفتمان؛ فیلم آرامش در حضور دیگران؛ فوکو؛ لاکلا و موف | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |
||