| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 388 |
| تعداد مقالات | 3,775 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,180,518 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,455,765 |
تحلیل رمزگان پنجگانه بارت در داستانهای کودک و بررسی دریافت کودکان از معانی نهفتۀ آنها | ||
| پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2025.144261.1280 | ||
| نویسندگان | ||
| سعیده جعفرنژاد1؛ غلام رضا آذری* 2؛ فروغ کاظمی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه زبانشناسی ، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه فرهنگ و ارتباطات، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیار گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| ادبیات کودک، بستری مهم و مناسب برای انتقال مفاهیم فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی بهشمار میرود. در این پژوهش، با تکیه بر نظریۀ رمزگان پنجگانه بارت، به تحلیل ساختار روایی چند داستان منتخب کودکان پرداخته شد تا نحوۀ رمزگذاری معنا در متن بررسی شود. سپس با استفاده از روش مصاحبه، واکنشها و دریافتهای 15 دختر دانشآموز پیشدبستانی، نسبت به رمزگانهای موجود در این داستانها ثبت شد و بر اساس نظریۀ دریافت مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شرکتکنندگان، توانایی تحلیل آگاهانۀ لایههای پیچیدۀ متنی را ندارند، اما فهم رمزگان کنشی و هرمنوتیک برای آنها سادهتر از درک مفاهیم مرتبط با رمزگان فرهنگی یا نمادین بود. این امر نشان میدهد که هرچند برخی رمزگانها برای مخاطب کودک دشوارترند، آنها از طریق تخیل، همذاتپنداری و تجربههای زیسته خود، قادر به دریافت بخش عمدهای از معنای نهفتۀ متن هستند. این پژوهش بر اهمیت تحلیل رمزگان در طراحی داستانهای کودکان و لزوم توجه به ظرفیتهای ادراکی کودک در انتقال معنا تأکید دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| داستان کودک؛ دانشآموزان پیشدبستانی؛ رمزگان؛ بارت؛ تحلیل دریافت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |
||