| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 393 |
| تعداد مقالات | 3,798 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,308,310 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,534,915 |
بازتاب جغرافیا و فرهنگ در موسیقی "حسن زیرک" | ||
| جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.142971.1667 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین محمد زاده* 1؛ محمد صدیق قربانی2 | ||
| 1دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور | ||
| 2استادیار، گروه ژئومورفولوژی، دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| موسیقی یک تولید فرهنگی است که با زبان، مکان، هویت، قدرت و اقتصاد در ارتباط است. جغرافیایی موسیقی بخشی از جغرافیایی فرهنگی است که به مسئله تولید، توزیع و مصرف موسیقی توجه دارد. حسن زیرک یکی از ترانه سرایان کرد است که بیش از 1000 ترانه از او ضبط است. تولد در بوکان، کار در سقز و تبریز و مراغه و بندرعباس، زندگی و زندان در دو کشور ایران و عراق ، ضبط ترانه در تهران، کرمانشاه، تبریز ،بغداد، سنندج و سلیمانیه و اربیل همراه با استعداد فوقالعاده و صدایی استثنایی به او چهرهای مردمی و ماندگار بخشیده است. هدف این تحقیق بررسی محیط اجتماعی جغرافیایی،کانونهای فرهنگی ، اسامی مکانها، کوهها و رودخانهها در موسیقی حسن زیرک با کمکGIS است. نظریه تحقیق ریشه در دو دیدگاه آمریکایی و انگلیسی در جغرافیایی موسیقی دارد. روش تحقیق تحلیل محتوی کیفی ترانهها است. دادهها از کتاب آقای نصیری نیا(1394) و فرشی(1996) تجربه زیسته و همچنین مراجعه به آثار زیرک انتخابشده است. نتایج تحقیق نشان داد دو کانون فرهنگی دولتی و مردمی محل پخش ترانههای او هستند. در ترانه او جغرافیایی فراملی، ملی و قومی انعکاس یافته است. معنای مکان در ترانههای او متفاوت است و مسائل فردی،فرهنگی و اجتماعی را بازتاب میدهد. گسترش نفوذ جغرافیایی موسیقی او فراتر از یک استان، یک قوم و حتی یک کشور بوده است. پیشنهاد میشود در چهارچوب جغرافیایی فرهنگی و موسیقی توجه بیشتری به این موضوع و موسیقی مناطق شده و در اسناد و منابع تاکید بیشتری بر آن شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زیرک؛ جغرافیایی موسیقی؛ کانون فرهنگی؛ GIS | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |
||