| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 393 |
| تعداد مقالات | 3,799 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,308,925 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,535,548 |
تحلیل کارکردهای اخلاقی اجتماعی در مَثَلهای سوره بقره؛ با تکیه بر تربیت زیباییشناختی فریدریش شیلر | ||
| مطالعات ادب اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2025.144518.1312 | ||
| نویسنده | ||
| عبدالله حسینی* | ||
| استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده این مقاله به تحلیل کارکردهای اخلاقی و اجتماعی مَثَلهای سوره بقره، با تکیه بر زیباییشناسی فریدریش شیلر میپردازد. هدف پژوهش، بررسی نحوۀ انتقال پیامهای اخلاقی و اجتماعی از طریق مثلهای قرآنی و نقش تجربۀ زیباییشناختی در تقویت فهم اخلاقی و تربیت اجتماعی انسان است. دادههای پژوهش شامل مجموعهای از آیات منتخب سوره بقره، ترجمه و معنا، پیام اخلاقی-اجتماعی هر آیه و تحلیل زیباشناختی با رویکرد شیلر میباشد. یافتهها نشان میدهد که مَثَلهای قرآنی، علاوه بر انتقال مفاهیم اخلاقی با ایجاد تجربۀ حسی و ذهنی در مخاطب، امکان تعقل، خودآگاهی و تصمیمگیری اخلاقی را نیز فراهم میکنند. از منظر شیلر، تجربۀ زیباییشناختی آمیخته با عقل و حس، زمینۀ رشد فردی و اجتماعی را فراهم ساخته و تضاد میان غریزۀ حسی و صوری را تعدیل میکند. تحلیل نشان میدهد که سوره بقره با استفاده از تصاویر ملموس، تضادها و مثالهای عینی، تجربهای مشابه غریزۀ بازی شیلر را ایجاد میکند که مخاطب را هم از نظر احساسی و هم از نظر عقلانی درگیر میسازد. این فرآیند نه تنها به درک عمیق مفاهیم اخلاقی کمک میکند، بلکه باعث شکلگیری شهروندانی اخلاقی، مسئول و آگاه به نقش اجتماعی خود نیز میشود. در سطح جمعی، بهرهگیری از امثال قرآنی همراه با تجربۀ زیباییشناختی، زمینۀ ایجاد جامعهای هماهنگ، عدالتمحور و زیباشناختی را فراهم میآورد. این پژوهش نشان میدهد که تلفیق آموزههای دینی با نظریههای زیباییشناختی، به ویژه نظریه شیلر، میتواند افق جدیدی را برای تربیت اخلاقی و اجتماعی و آموزش ارزشهای انسانی فراهم سازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سوره بقره؛ مَثَل؛ اخلاق اجتماعی؛ تجربه زیباییشناختی؛ فریدریش شیلر؛ غریزۀ بازی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||