| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 393 |
| تعداد مقالات | 3,801 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,310,426 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,536,618 |
تحلیل نوآوریهای سیمین دانشور در رمانهای سووشون، جزیرۀ سرگردانی و ساربانْ سرگردان | ||
| پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1404 اصل مقاله (779.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2025.144759.1310 | ||
| نویسندگان | ||
| بهنام دوستی1؛ تیمور مالمیر* 2؛ ابراهیم بدخشان3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
| 2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
| 3دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی؛ دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
| چکیده | ||
| نویسندگان مشهور و موفق را براساس میزان ابتکار و نوآوری آنان ارزیابی میکنند. سیمین دانشور از نویسندگان مشهور و موفق ایران است، از این روی، ضروری است نوآوریهای وی در نگارش سه رمان سووشون، جزیرۀ سرگردانی و ساربان سرگردان ازنظرِ شخصیتپردازی، راوی و زاویهدید بررسی شود تا سبب شهرت و تأثیرگذاری او در داستاننویسی ایرانی روشن شود. نویسنده با بهکارگیری انواع تکگویی در هر سه اثر اعم از تکگویی درونی مستقیم و غیرِمستقیم و تکگویی بیرونی، جهت شفافیت پیرنگ داستانها میکوشد. از آنجایی که بازنمایی درونمایۀ سووشون با عبور از افکار و دغدغههای ذهنی و روحی شخصیت کانونیگر (زری) و تنهایی و عشق او به همسر و فرزندانش صورت گرفته است، استفاده از راوی اولشخص میتوانست احساس خواننده را بهصورتِ مستقیم به ذهنیات شخصیت کانونیگر گره بزند و میان درونمایه و شیوۀ روایت، تناسب بیشتری برقرار کند.در جزیرۀ سرگردانی و ساربانْ سرگردان، انتخاب زاویهدید سومشخص محدود، انتخاب هوشمندانهای است و با درونمایۀ سرگردانی نسلی تناسب دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سیمین دانشور"؛ سووشون"؛ جزیرۀ سرگردانی"؛ ساربانْ سرگردان"؛ "؛ عناصر داستان" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |
||