| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 395 |
| تعداد مقالات | 3,807 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,313,193 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,538,568 |
تحلیل روایی نظام آستانه و پساآستانه در فیلم سینمایی زیر درختان زیتون | ||
| پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
| مقاله 1، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 11، دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2001.141973.1151 | ||
| نویسندگان | ||
| منا خدابخش1؛ حمیدرضا شعیری* 2؛ مهناز کربلایی صادق3؛ زهره صفوی زاده سهی4 | ||
| 1گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
| 2استاد گروه زبان فرانسه،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 3استادیار گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 4استادیار گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، تاکستان، ایران | ||
| چکیده | ||
| در این پژوهش، چگونگی حرکت از جهان آستانهای به جهان کنش و سپس چگونگی مواجه شدن با ارزشهای معنایی در جهان پساآستانهای به مثابه یک مسئله نگریسته میشود. برای پاسخگویی این مسئله، براساس رویکرد نشانهمعناشناختی و با تاکید بر روایتشناسی مکتب پاریس؛ این پرسش را مطرح میکنیم که عبور از آستانه به پساآستانه دارای چه ویژگیها و کارکردهای معنایی است که در پی آن پس از پاسخگویی به این سوال، سوال دیگری شکل می گیرد که چگونه عبور از جهان آستانه به پساآستانه سبب تحول معنا میگردد و معنایی در انتظار شکل میگیرد؟ باید خاطرنشان کرد که هدف از این جستار با اتخاذ رویکرد نشانهمعناشناختی و تاکید بر فرایندهای گفتمانی سینما در فیلم زیر درختان زیتون اثر کیارستمی، بررسی نقش آستانه در تولید معنا و همچنین شرایط عبور از آن است. جهت این بررسی، دیالوگها و صحنههای فیلم به صورت هدفمند و در پی پاسخگویی به پرسشهای مقاله انتخاب شدهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آستانه؛ پساآستانه؛ افعال موثر؛ سوژه؛ فیلم زیر درختان زیتون | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |
||