
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,390 |
ساماندهی نظام حرکتی در بافت محلههای شهری از طریق تحلیل اصل اتصالپذیری در نهضت نوشهرسازی و با بهرهگیری از روش چیدمان فضا (مطالعه موردی؛ بافت مرکزی شهر کاشمر) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 9، بهمن 1392، صفحه 3-16 اصل مقاله (10.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سهند لطفی1؛ هدی بختیاری* 2 | ||
1- استادیار طراحی شهری، بخش شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز | ||
2کارشناس ارشد شهرسازی گرایش برنامه ریزی شهری، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
مراکز شهری دارای بالاترین تعاملات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی میباشند. به مرور زمان با گسترش بیرویه شهرها و رشد روزافزون استفاده از اتومبیل، معضلات ترافیکی در مراکز شهری قدیمی پدیدار شد. در همین راستا جنبش نوشهرسازی به منظور رفع مشکل ناشی از فرسودگی و زوال مراکز شهری و گسترش افقی شهرها به وجود آمد. براساس اصول نوشهرسازی، اتصالپذیری و پیوستگی شبکه ارتباطی از ویژگیهای کلیدی شبکه پایدار معابر است. این پژوهش تلاش دارد با به کارگیری اصل اتصالپذیری در نوشهرسازی و با استفاده از روش چیدمان فضا[1]و نیز بهرهگیری از GIS، به ارائه روشی بسطپذیر به منظور تحلیل ساختار شبکه ارتباطی شهرها و ساماندهی آن بپردازد. برای دقت بیشتر در روش یاد شده، بافت تاریخی مرکزی شهر کاشمر که در حال حاضر دچار مشکلات ترافیکی و عدم روان بودن حرکت پیاده و سواره میباشد، مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور تحلیل ساختار فضایی شهر از روش چیدمان فضا استفاده شده است. نتایج تحلیل چیدمان فضا نشان میدهد که محلات درونی بافت تاریخی فرسوده مرکز شهر با وجود مجاورت با همپیوندترین و در دسترسترین معابر شهری، نتوانستهاند در گذر زمان به خوبی با ساختار جدید شهر ارتباط برقرار کنند. به عبارتی، اتصال معابر درونی محلات مرکزی با کل شهر کم است و دسترسی به درون بافت آسان نیست. در ادامه براساس رویکرد نوشهرسازی و پژوهشهای پیشین به تببین معیارهایی برای سنجش اتصالپذیری شبکه ارتباطی پرداخته شده است. ارزیابی معیار اتصالپذیری نشان میدهد، شبکه ارتباطی شهر اتصالپذیری نسبتاً مناسبی دارد که البته در مورد سواره، کاهش مییابد. مقایسه نتایج تحلیل اتصالپذیری براساس معیارهای تبیین شده و تحلیل ساختار فضایی شهر با روش چیدمان فضا از سویی و از سوی دیگر مشاهدات میدانی، نشان میدهد در روش چیدمان فضا به دلیل در نظر گرفتن شبکه ارتباطی در کل ساختار فضایی شهر، نتایج حاصله به واقعیت نزدیکتر خواهد بود؛ به عبارتی آنچه که مهم است در نظر گرفتن بافتهای فرسوده و تاریخی در کل سیستم شهری است. همچنین با توجه به مشکلات ترافیکی موجود در بافت مرکزی شهر کاشمر، میتوان نتیجه گرفت که اتصالپذیری تنها یکی از فاکتورهای مؤثر بر کارایی شبکه برای پیاده و سواره، حرکت روان و همچنین توسعه و ترویج پیادهروی میباشد و فاکتورهای دیگری مرتبط با شبکه نیز بر این مهم تأثیرگذارند که میتوان آنها را با معیارهای کمی اتصالپذیری ترکیب کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ساماندهی نظام حرکتی؛ چیدمان فضا؛ نوشهرسازی؛ اتصالپذیری؛ شبکه ارتباطی کاشمر | ||
مراجع | ||
- آرندت، رندل و دیگران (1387)، منشور نوشهرسازی، مترجمین: رضا بصیری مژدهی و علیرضا دانش، شرکت پردازش و برنامهریزی شهری تهران. - ریسمانچیان، امید و بل، سایمون (1390)، "بررسی جدا افتادگی فضایی بافتهای فرسوده در ساختار شهر تهران به روش چیدمان فضا"، فصلنامه باغ نظر (صص 80- 69)، سال هشتم، شماره 17. - سازمان برنامهریزی منطقهای سندیهگو (1388)، برنامهریزی و طراحی برای پیادهها، مترجم: رضا بصیری مژدهی، انتشارات طحان، هله. - عباسزادگان، مصطفی (1381)، "روش چیدمان فضا در طراحی شهری با نگاهی به شهر یزد"، فصلنامه مدیریت شهری (صص 75- 64)، شماره 9. - موسوی، مهناز و هانیه زرگر دقیق (1389)، "تحلیل ساختار فضایی شهر تبریز در محدوده بارو با استفاده از تکنیک اسپیس سینتکس"، فصلنامه آبادی (صص 77- 72)، شماره 67 . - مهندسین مشاور زیست کاوش (1382 ب)، طرح جامع شهر کاشمر. - مهندسین مشاور پرداراز (1388 الف)، ساماندهی، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر کاشمر، جلد1: شناخت و تحلیل وضع موجود بافت فرسوده. - Berrigan, David, Linda W Pickle & Jennifer Dill (2010) “Associations between street connectivity and active transportation”, International Journal of Health Geographics.
- Bohl, C. Charles, (2000) “New Urbanism and the City: Potential Application and Implication for Distressed Inner-City Neighborhoods”, Housing Policy Debate (pp. 761-800), Volume 11, Issue 4.
- CNU Project for Transportation Reform (2012), “Sustainable Street Network Principles”
- Dill, Jennifer (2004) “Measuring Network Connectivity for Bicycling and Walking”, TRB 2004 Annual Meeting
- Hillier, B., Penn, A., Hanson, J., Grajews KI, T. and Xu, J. (1993). “Natural movement: or, configuration and attraction in urban pedestrian movement”. Environment and Planning B: Planning and Design, 20, 29-66.
- Hillier, B., & Vaughan, L, (2007), The city as one thing. Progress in Planning, Vol.67, Issue. 3, pp.205-230
- Jiang, Bin, Claramunt, Christophe and Klarqvist, Björn (2000) “An integration of space syntax into GIS for modeling urban spaces”, JAG, Volume 2 - Issue 3/4
- Kim, Jaecheol (2007) “Testing the street connectivity of new urbanism project”, 6th International Space Syntax Symposium.
- Steiner R, Bond A, Miller D, Sand P (2004) Future Directions for Multimodal Areawide Level of Service Handbook: Research and Development. The Florida Department of Transportation, Office of Systems Planning, Contract BC-345-78 2004.
- Song, Yan & Gerrit-Jan Knaap (2004), “Measuring Urban Forms Portland Winning the War on Sprawl”? Journal of the American Planning Association, Vol. 70, No. 2. (pp 210- 225)
- Turner, A, (2007), “From axial to road-centre lines: A new representation for space syntax and a new model of route choice for transport network analysis”, Environment and Planning B: Planning and Design, 34(3), 539-555
- Aurbach, L. (2006), http://pedshed.net/?p=31. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,661 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24,482 |