
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,381 |
اثر بخشی آموزش روان درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر شادکامی همسران | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، شهریور 1390، صفحه 115-130 اصل مقاله (298.28 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
نویسندگان | ||
زهرا پاداش1؛ مریمالسادات فاتحی زاده2؛ محمد رضا عابدی3 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
2دانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان | ||
3دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف: محققان حوزههای روان شناختی، علوم زیستی و علوم اجتماعی به اهمیت نقش شادی در بهداشت روانی، سلامت جسمانی، کارآمدی، بهرهوری و مشارکت اجتماعی اشاره نمودهاند و به ارائهی انواع روشهای افزایش شادی پرداختهاند. این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش روان درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر شادکامی زنان و مردان متأهل شهر اصفهان پرداخته است. روش: این پژوهش تجربی از نوع میدانی است. جامعه آماری این پژوهش زنان و مردان مراجعهکننده به مرکز مشاوره الفبای زندگی در بهار و تابستان سال 1389 بودند. نمونهی پژوهش شامل 32 زن و مرد متأهل بودند که به روش نمونهگیری داوطلب با جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. زنان و مردان متأهل گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه در هشت هفته تحت آموزش به شیوهی کیفیت زندگی درمانی قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. یافتهها: تحلیل یافتهها مبتنی بر آزمون تی برای گروههای مستقل نشان داد که تفاوت معنادار بین نمرات شادکامی گروه آزمایش و کنترل در مرحلهی پسآزمون وجود دارد. به این معنی که کیفیت زندگی درمانی بر شادکامی زنان و مردان متأهل مؤثر بوده است | ||
کلیدواژهها | ||
شادکامی همسران؛ کیفیت زندگی درمانی؛ شادکامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,144 |