تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 320 |
تعداد مقالات | 3,120 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,812,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,666,774 |
تاثیر آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی زنان متأهّل مراجعهکننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراهای شهر اصفهان | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 6، آذر 1391، صفحه 322-339 اصل مقاله (565.82 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
نویسندگان | ||
مرضیه مشتاقی* 1؛ سید حمیدرضا آتش پور2؛ اصغر آقایی3؛ سیدفرید علامه4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز بین الملل کیش،کیش،ایران | ||
2استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان،خوراسگان،ایران | ||
3دانشیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان | ||
چکیده | ||
هدف: باورهای ارتباطی عبارت از تفکّرات غیرمنطقی، پیشدارویها و نگرشهای منفی، باورهای غلط و غیرواقعی، تعصّبهای شخصی و برداشت منفی زوجین از یکدیگر است که در ایجاد و بروز اختلافات زناشویی موثّر است. در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراهای شهر اصفهان انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه تجربی به صورت طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نمونهی پژوهش از بین 114 متقاضی شرکت در آموزشگروهی بهصورت تصادفی انتخاب و در3 گروه قرارداده شدند؛ گروه اوّل شامل30نفر از زنانی که با همسر خود در آموزش گروهی شرکت کرده بودند، گروه دوم شامل 30 نفر از زنانی که بدون حضور همسر خود درآموزش گروهی شرکت کرده بودند و گروه سوم شامل گروه کنترل(30 نفر ) بودند. از همهی افراد سیاههی باورهای ارتباطی(RBI) بهعنوان پیشآزمون صورتگرفت. گروههای آزمایش تحت 10جلسه آموزش گروهی انسانگرایی قرارگرفتند، در جلسهی آخر مجدّدأ از هر سه گروه پسآزمون گرفته شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیّری و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: نتایج نشان دادند آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی هر دو گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل موثّر بوده و در باورهای ارتباطیکلّی بین گروه آموزشی زنان همراه با همسر وگروه آموزش زنان بهتنهایی با گروه کنترل (01/0P<) و بین گروه آموزش زنان همراه با همسر و گروه آموزش زنان به تنهایی (01/0P<) تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: رویکرد انسانگرایی روش مناسبی برای بهبود باورهای ارتباطی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراها است. این روش از مناسبترین روشها برای بهبود روابط زوجین و کاهش روابط مخرّب در خانواده می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
: انسانگرایی؛ باورهای ارتباطی؛ زنان متأهّل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,358 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,436 |