تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 320 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,813,459 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,667,066 |
اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری به مادران برکاهش اختلال کاستی-توجه / بیشفعالی کودکان آنها و افزایش شادکامی والدین | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، آذر 1392، صفحه 469-491 اصل مقاله (359.59 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
نویسندگان | ||
رویا رسولی* 1؛ مرتضی امیدیان2؛ فهیمه سامعی3 | ||
1استاد یار مشاوره، دانشگاه الزهرا | ||
2دانشیار روانشناسی، دانشگاه یزد | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری برکاهش اختلال کاستیتوجه / بیشفعالی کودکان آنها و افزایش شادکامی مادر و پیرو آن شادکامی پدر. روش: طرح پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه شامل 45 کودک مراجعه کننده به کلینیک امام حسین استان یزد که دارای نشانگان ADHD بودند. نمونهها به صورت داوطلبانه و با جایگزینی تصادفی (هر گروه 15 نفر) در سه گروه، 1- آزمایشی (دارو درمانی کودک) 2- آزمایشی (دارو درمانی کودک به همراه آموزش به مادر)، و 3- (کنترل) قرار گرفتند. گروه آزمایشی اوّل علاوه بر دارو درمانی کودکان، طی 9 جلسه به مادران آموزش ارایه شد و گروه آزمایشی دوّم، فرزندانشان فقط تحت نظر روانپزشک دارو دریافت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند و در لیست انتظار کلنیک قرار گرفت. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه کانرز فرم والدین، پرسشنامه شادکامی آکسفورد بزرگسالان بود. نمره پرسشنامه کانرز و شادکامی آکسفورد به عنوان پیشآزمون و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس یک راهه و دوراهه تحلیل شد. یافتهها نشان داد دارو درمانی و آموزش به مادران هر دو موثر است و منجر به کاهش علائم شده است (01/0>P). اما تفاوت بین دارو درمانی و آموزش به مادران نیز معنا دار است (05/0>P) و این نشان می دهد آموزش به مادران به همراه دارو در مانی در کاهش علایم موفق تر است. به علاوه تاثیر آموزش به مادران در افزایش شادکامی آنها معنادار است (01/0>P) همچنین یافته ها حاکی از آن است افزایش شادکاهی مادران میتواند شادکامی پدران را که در جلسات آموزشی حضور نداشتند به دنبال داشته باشد (05/0>P). نتیجهگیری: در نهایت نتیجه گیری میشود گرچه دارو درمانی برای کاهش علائم و افزایش شادکامی مادران مؤثر است اما با اضافه کردن متغیر آموش به مادر این اثربخشی افزایش مییابد. همچنین نتیجه گیری میشود متغیر شادکامی انتقالی است و به پدر که در جلسات حضور نداشته است نیز منتقل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شناختی - رفتاری؛ اختلال کمبود توجه/بیشفعالی؛ مادران؛ والدین؛ شادکامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,569 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,808 |