| تعداد نشریات | 31 | 
| تعداد شمارهها | 381 | 
| تعداد مقالات | 3,731 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 4,945,353 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,362,721 | 
وضعیت باورها و حالت فراشناختی و حافظه کاری دانشآموزان دوره متوسطه | ||
| تدریس پژوهی | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 3، اسفند 1395، صفحه 79-98 اصل مقاله (804.13 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سحر کیانی* 1؛ علی عسگری2؛ حسن سالاری فرد3 | ||
| 1کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد بیرجند | ||
| 2استادیار دانشگاه بیرجند | ||
| 3اسنادیار دانشگاه بیرجند | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش باورها و حالت فراشناختی در حافظه کاری دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند است. روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها جزء پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی میباشد و براساس ماهیت، جزء پژوهشهای بنیادی محسوب میشود. جامعهی این پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 95-94 میباشد. با توجه به اینکه حجم کل جامعه مورد نظر 2000 نفر می باشد با استفاده از فرمول کوکران تعداد 300 نفر دانش آموز دختر و پسر انتخاب شدند. از شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبتی بر حسب جنسیت استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای حالتهای فراشناخت اونیل و جمال عابدی (1996) (پایایی 94/0)؛ پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و کاترایت (2004) (پایایی 87/0) و حافظه کاری دن (2008) (پایایی، 94/0) می شد. یافتهها: متغیر حالتهای فراشناخت و میانگین تمامی مؤلفههای حالتهای فراشناخت (آگاهی فراشناخت، راهبرد فراشناخت، خودبازبینی و برنامهریزی) بالاتر از حد متوسط قرار دارند. میانگین متغیر باورهای فراشناخت دانشآموزان پایین تر از حد متوسط قرار دارد. میانگین متغیر "کنترل ناپذیری و خطر پذیری" و متغیر کفایت شناختی و متغیر باورهای مثبت در مورد نگرانی پایین تر از حد متوسط قرار دارند. میانگینمتغیر "خودهشیاری شناختی" و متغیر "نیاز به کنترل افکار بالاتر از حد متوسط قرار داشت. و میانگین حافظه کاری دانشآموزان پایین تر از حد متوسط قرار دارد.  | ||
| 
			 آمار تعداد مشاهده مقاله: 930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,293 			 | 
		||