
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,508 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,349 |
ارزیابی اثرات زیست محیطی کاربری های آموزشی با استفاده از مدل ردپای اکولوژیکی، مطالعه موردی دانشگاه کردستان | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 32، آبان 1398، صفحه 77-88 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2019.409 | ||
نویسندگان | ||
هوشمند علیزاده* 1؛ وریا لطفی2؛ صلاح الدین ویسی3 | ||
1دانشیار، گروه مهندسی شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان | ||
3استادیار، گروه مهندسی معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از ابزارهایی که با دقت بالا اثرات زیست محیطی کاربریهای شهری را ارزیابی میکند و تأثیرات فعالیتهای انسانی را بر محیط زیست اندازهگیری میکند، مدل ردپای اکولوژیکی (Ecological Footprint) است. این مدل مقدار بار وارد شده از سوی یک کاربری مشخص بر محیط زیست را برآورد کرده و سطح زمین موردنیاز برای ارائه خدمات پایدار به جمعیت استفاده کننده از آن کاربری را نیز تعیین میکند. امروزه کاربرد این مدل در مطالعات شهری و منطقهای فراگیر شده و به همین خاطر در این تحقیق با استفاده از روش مؤلفهای (یکی از دو روش محاسبه ردپای اکولوژیکی) و با اندازهگیری دادههای واقعی، پنج شاخص تأثیرگذار بر محیط زیست (از جمله گاز طبیعی، برق، آب، غذا و زباله)، اثرات زیست محیطی دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 2015-2014 ارزیابی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که شاخص ردپای اکولوژیکی دانشگاه کردستان در سال تحصیلی یاد شده برابر با 56/0- است که نشانگر عملکرد ناپایدار است. مقدار ردپای اکولوژیکی دانشگاه کردستان برابر 16 هزار و 675 هکتار جهانی است، بدین معنی که برای جبران مقدار منابع طبیعی مصرف شده و زبالههای ناشی از آن به زمینی برابر با 165 برابر وسعت دانشگاه کردستان نیاز است. همچنین شاخصهای انرژی (گاز طبیعی و برق) و آب با 03/72 و 97/0 درصد کل ردپای اکولوژیکی به ترتیب بیشترین و کمترین اثر زیست محیطی را در این دانشگاه بر محیط پیرامون داشته است. بنابراین میبایست در این دانشگاه برنامه جامعی به منظور اصلاح الگوی مصرف و در نتیجه کاهش اثرات زیست محیطی این دانشگاه بر محیط پیرامونی ارائه گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ردپای اکولوژیکی؛ دانشگاه کردستان؛ تأثیرات زیست محیطی؛ توسعه پایدار؛ کاربریهای آموزشی | ||
مراجع | ||
- Anielski, M., & Wilson, J. (2010). Environmental Footprinting for Agriculture in Alberta: Literature Review and Analysis. Environmental Stewardship Division of Alberta Agriculture and Rural Development - Bell, I., Curry, V., Kuperus, S., Myers, L., Walsh, A., & Walton, S. (2008). An Ecological Footprint Analysis of the Department of Zoology, University of Otago. OTAGO MANAGEMENT GRADUATE - Bicknell, K. B., Ball, R. J., Cullen, R., & Bigsby, H. R. (1998). New methodology for the ecological footprint with an application to the New Zealand economy. Ecological economics, Vol. 27(2), pp. 149-160 - Burgess, B., & Lai, J. (2006). Ecological footprint analysis and review: Kwantlen University College. Kwantlen University College, Canada - Chambers, N., Simmons, C., & Wackernagel, M. (2014). Sharing nature's interest: ecological footprints as an indicator of sustainability: Routledge - Conway, T. M., Dalton, C., Loo, J., & Benakoun, L. (2008). Developing ecological footprint scenarios on university campuses: a case study of the University of Toronto at Mississauga. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 9(1), pp. 4-20 - Dawe, G. F., Vetter, A., & Martin, S. (2004). An overview of ecological footprinting and other tools and their application to the development of sustainability process: audit and methodology at Holme Lacy College, UK. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 5 (4) pp. 340-371 - Ewing, B., Moore, D., Goldfinger, S., Oursler, A., Reed, A., & Wackernagel, M. (2010). Ecological footprint atlas 2010 - Ferng, J.-J. (2014). Nested open systems: An important concept for applying ecological footprint analysis to sustainable development assessment. Ecological economics, Vol. 106, pp. 105-111 - Flint, K. (2001). Institutional ecological footprint analysis-A case study of the University of Newcastle, Australia. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 2(1), pp. 48-62 - Gottlieb, D., Kissinger, M., Vigoda-Gadot, E., & Haim, A. (2012). Analyzing the ecological footprint at the institutional scale–The case of an Israeli high-school. Ecological Indicators, Vol. 18, pp. 91-97 - Gottlieb, D., Vigoda-Gadot, E., Haim, A., & Kissinger, M. (2012). The ecological footprint as an educational tool for sustainability: a case study analysis in an Israeli public high school. International Journal of Educational Development, Vol. 32(1), pp. 193-200 - Haidari, A., Avami, A., & Aghchehloo, M. (2017). Evaluating the environmental impacts of using ecological footprint model: case study of Department of Energy Engineering, Sharif University of Technology. Mohit Shenasi Journal, 43th time, No. 2, Summer. pp. 303-316. [in Persian] - Hamoon 1 Consulting Engineers (2013), The Spatial Planning of the Kurdistan Province (Fourth Edition), Kurdistan governer's (office). [in Persian] - Janis, J. (2007). Quantifying the ecological footprint of the Ohio State University. The Ohio State University - Klein-Banai, C., & Theis, T. L. (2011). An urban university's ecological footprint and the effect of climate change. Ecological Indicators, Vol. 11(3), pp. 857-860 - Lambrechts, W., & Van Liedekerke, L. (2014). Using ecological footprint analysis in higher education: Campus operations, policy development and educational purposes. Ecological Indicators, Vol. 45, pp. 402-406 - Li, G., Wang, Q., Gu, X., Liu, J., Ding, Y., & Liang, G. (2008). Application of the componential method for ecological footprint calculation of a Chinese university campus. Ecological Indicators, Vol. 8(1), pp. 75-78 - Liu, H., Wang, X., Yang, J., Zhou, X., & Liu, Y. (2017). The ecological footprint evaluation of low carbon campuses based on life cycle assessment: A case study of Tianjin, China. Journal of Cleaner Production, Vol. 144, pp. 266-278 - Nunes, L., Catarino, A., Teixeira, M. R., & Cuesta, E. (2013). Framework for the inter-comparison of ecological footprint of universities. Ecological Indicators, Vol. 32, pp. 276-284 - Rahimi, A., Habibi, K., & Abdi, H. (2015). Evaluating the tourism sustainability in historical-cultural sites using ecological footprint model. Gardeshgari Shahri Journal, 2nd time, No. 2, Summer. pp. 105-120. [in Persian] - Rees, W. E. (1992). Ecological footprints and appropriated carrying capacity: what urban economics leaves out. Environment and Urbanization, Vol. 4(2), pp. 121-130 - Rees, W. E. (1996). Revisiting carrying capacity: area-based indicators of sustainability. Population & Environment, Vol. 17(3), pp. 195-215 - Simmons, C., Lewis, K., & Barrett, J. (2000). Two feet-two approaches: a component-based model of ecological footprinting. Ecological economics, Vol. 32(3), pp. 375-380 - Solís-Guzmán, J. González-Vallejo, P., Marrero, M., & (2015). The ecological footprint of dwelling construction in Spain. Ecological Indicators, Vol. 52, pp. 75-84 - Spirn, A. W. (2014). Ecological Urbanism: A Framework for the Design of Resilient Cities (2014) The Ecological Design and Planning Reader, pp. 557-571, Springer - Statistical Center of Iran. (2014). National Agriculture Census. [in Persian] - Stechbart, M., & Wilson, J. (2010). Province of Ontario Ecological Footprint and Biocapacity Analysis: Global Footprint Network - Südaş, H. D., & Özeltürkay, E. Y. (2015). Analyzing the Thoughts of Ecological Footprints of University Students: A Preliminary Research on Turkish Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 175, pp. 176-184 - Thattai, D. (2007). Ecological footprint calculation for a college campus in South India. Journal of Environmental Researh And Development Vol. 2(2) - Torregrosa López, J. I., Bellver Navarro, C. G., Ferreira, L. I., & Gladys, V. (2011). Experiences in the use of Ecological Footprint as a sustainability indicator - Venetoulis, J. (2001). Assessing the ecological impact of a university: the ecological footprint for the University of Redlands. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 2(2), pp. 197-180 - Wackernagel, M., & Yount, J. D. (1998). The ecological footprint: an indicator of progress toward regional sustainability. Environmental Monitoring and Assessment, Vol. 51(1-2), pp. 511-52 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,051 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,415 |