
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,358 |
شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری برندهای گورستانی بر پایه ادراک مصرفکننده (موردمطالعه گروه شرکت های نوشیدنی صنعت مواد غذایی) | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 134-157 اصل مقاله (760.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی (کیفی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J018.2022.916 | ||
نویسندگان | ||
سید نجم الدین موسوی1؛ یوسف زرنگاریان2؛ معصومه مومنی مفرد3؛ صابر تقی پور* 4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج | ||
3دانشجوی دکترا، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان | ||
4دانشجوی دکترا، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
تحولات بیشمار محیطی سبب گردیده تا برخی از برندها توان رقابت را نداشته باشند. این قبیل برندها بر اساس ترکیبی از عوامل گوناگون درون و برونسازمانی جایگاه مطلوب گذشته خود را از دست داده و دیگر در ذهن مصرفکنندگان به عنوان یکی از اولویتهای خرید مطرح نیستند چرا که مصرفکنندگان به صورت طبیعی توان بهخاطرآوری این برند را در هنگام خرید ندارند. بر این اساس هدف اصلی از انجام این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر شکلگیری برندهای گورستانی بوده است. این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. رویکرد بررسی حاضر آمیخته بوده و با ترکیب روش کیفی و کمی تحلیل شده است. عوامل موثر بر شکلگیری برندهای گورستانی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 14 نفر از مدیران بازاریابی و اساتید مدیریت بازرگانی شناسایی گردید. به منظور تایید عوامل شناساییشده از روش دلفی فازی مثلثی و با بهرهگیری از دادههای حاصل از توزیع پرسشنامه در میان 40 نفر از مدیران بازاریابی و تحقیقات بازار در برندهای تولیدکننده نوشیدنی در صنعت مواد غذایی انجام گرفت. نتایج حاصل از کدگذاری مصاحبهها با استفاده از نرمافزار Atlas ti 8 منجر به شناسایی 22 مفهوم به عنوان عوامل موثر بر شکلگیری برندهای گورستانی گردید. یافتههای به دست آمده در ارتباط با تایید این عوامل نشان داد که به ترتیب تصمیمات مدیریتی، ضعف واحدهای تحقیق و توسعه، واردات محصولات مشابه، ضعف سرمایه اجتماعی، تحولات محیطی و تغییر ترجیحات مصرفکننده مهمترین عوامل موثر بر شکلگیری برندهای گورستانی محسوب می-شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
برند؛ برندهای گورستانی؛ ادراک مصرفکننده؛ گروه شرکتهای نوشیدنی؛ صنعت مواد غذایی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع
بازرگان، عباس (1395). روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. نشر دیدار. ویرایش سوم. تهران.
حاجیبابایی، حسین و قبادیلموکی، تحفه (1399). رویکردی نوین به پیوندهای احساسی برند: از نوستالژی تا عشق به برند. مطالعات رفتار مصرفکننده، 7(2). 89-104.
رنجبر، مختار و احمدیزاد، آرمان (1399). بررسی تاثیر ارزش برند مبتنی بر نگرش مشتری بر عملکرد. مطالعات رفتار مصرفکننده، 7(1)، 89-104.
موسوی، سیدنجمالدین و غفوریانشاگردی، امیر (1397) تبلیغات و مدیریت برند. انتشارات دانشگاه لرستان، خرمآباد.
References
Aaker, D. A. (2012). Building strong brands. Simon and Schuster.
Abbas, S. A. (2019). Brand Loyalty of Higher Education Institutions. Abbas, SA (2019). Brand loyalty of Higher Education Institutions. Marketing and Management of Innovations, 1, 46-56.
Bazargan, Abbas (2016). Qualitative and mixed research methods. Publication of the meeting. Third Edition. Tehran. (in Persian)
Cheung, M. L., Pires, G. D., & Rosenberger III, P. J. (2019). Developing a conceptual Model for examining social media marketing effects on brand awareness and brand image. International Journal of Economics and Business Research, 17(3), 243-261.
Çifci, S., Ekinci, Y., Whyatt, G., Japutra, A., Molinillo, S., & Siala, H. (2016). A cross validation of Consumer-Based Brand Equity models: Driving customer equity in retail brands. Journal of Business Research, 69(9), 3740-3747.
Conti, D. B. (2019). Orange You Glad"¦ You Can Spot the Difference? Color's Impact on Brand Awareness & Recognition in the Athletic Environment.
Hajibabaei, H., ghobadi lamuki, T. (2020). A New Approach to Emotional Brand bonds: From Evoked Nostalgia to Brand Love. Consumer Behavior Studies Journal, 7(2), 89-104. (in Persian)
Henderson, P. W., Cote, J. A., Leong, S. M., & Schmitt, B. (2003). Building strong brands in Asia: Selecting the visual components of image to maximize brand strength. International Journal of Research in Marketing, 20(4), 297-313.
Iglesias, O., Markovic, S., & Rialp, J. (2019). How does sensory brand experience influence brand equity? Considering the roles of customer satisfaction, customer affective commitment, and employee empathy. Journal of Business Research, 96, 343-354.
Ilyas, G. B., Rahmi, S., Tamsah, H., Munir, A. R., & Putra, A. H. P. K. (2020). Relective model of brand awareness on repurchase intention and customer satisfaction. The Journal of Asian Finance Economics, and Business 7, no. 9 427- 438.
Keller, K. L. (2009). Building strong brands in a modern marketing communications environment. Journal of marketing communications, 15(2-3), 139-155.
Keller, K. L., & Brexendorf, T. O. (2019). Measuring brand equity. In Handbuch Markenführung (pp. 1409-1439). Springer Gabler, Wiesbaden.
Kim, S. S., Choe, J. Y. J., & Petrick, J. F. (2018). The effect of celebrity on brand awareness, perceived quality, brand image, brand loyalty, and destination attachment to a literary festival. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 320-329.
Lambert-Pandraud, R., Laurent, G., Mullet, E., & Yoon, C. (2017). Impact of age on brand awareness sets: a turning point in consumers’ early 60s. Marketing Letters, 28(2), 205-218.
Lesmana, R., Widodo, A. S., & Sunardi, N. (2020). The formation of customer loyality from brand awarwness and perceived quality through brand equity of xiaomi smartphone users in south tangerang. Journal pemasaran kompetitif, 4 (1), 1- 12.
Molinillo, S., Japutra, A., Nguyen, B., & Chen, C. H. S. (2017). Responsible brands vs active brands? An examination of brand personality on brand awareness, brand trust, and brand loyalty. Marketing Intelligence & Planning.
Mousavi, S N., Ghafourian Shagerdi., A. (2018) Advertising and brand management. Lorestan University Press. Khoraam Abad. (in Persian)
Ranjbar, M., Ahmadizad, A. (2020). Investigate the effect of brand value based on customer attitude on the performance (A Study of central branches of Pasargad bank in Mashhad). Consumer Behavior Studies Journal, 7(1), 89-104. (in Persian)
San Martín, H., Herrero, A., & García de los Salmones, M. D. M. (2019). An integrative model of destination brand equity and tourist satisfaction. Current Issues in Tourism, 22(16), 1992-2013.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 669 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 558 |