
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,620 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,399 |
فراتحلیلی بر پژوهشهای آموزش چندفرهنگی، آموزش شهروندی، تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت دینی در ایران | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 2، تیر 1401، صفحه 111-88 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J012.2022.029 | ||
نویسنده | ||
شیرکوه محمدی* | ||
استادیار دانشگاه سمنان، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
بر پایه نظریه نهادی، پذیرفتهشدن نظام آموزشی توسط محیط بیرونی تنها در گرو نهادینه کردن ارزشهای انسانی- اجتماعی است. پژوهش حاضر بر آن بود تا عملکرد آموزشی و تربیتی مدارس ایران در نهادینه کردن این ارزشها را مورد ارزیابی قرار دهد. بدینمنظور، فراتحلیلی کیفی بر تمامی پژوهشهایی که به بررسی وضعِ موجود نظام آموزشی در نهادینه کردن ارزشهای چندفرهنگی، شهروندی، اخلاقی، سیاسی و دینی از سال 1387 تا 1399پرداخته بودند، انجام شد. در گام نخست، 323 پژوهش شناسایی شدند که تنها 94 پژوهش به بررسی وضع موجود پرداخته بودند. پس از کنترل کیفی و پایش این پژوهشها با استفاده از تکنیک کاسپ (CASP)، در نهایت، 89 پژوهش به فراتحلیل راه پیدا کردند. یافتهها نشان داد که نظام آموزشی در نهادینه کردن ارزشهای انسانی- اجتماعی، ضعیف و ناکارآمد عمل کرده است. از یکسو، در آموزشها، توجهی ناکافی و نامناسب به این ارزشها شده است. از دیگرسو، رویکردی که در آموزش این ارزشها در پیش گرفته شده است، رویکردی غیرفعال، مکانیک و محافظهکارانه بوده است که بهادگیری ژرفی در دانشآموزان نمیانجامد. این مساله سبب شده که دانشآموزان تنها در سطح مفهوم با این ارزشها آشنایی پیدا کنند و گرایشی راستین و پایدار در آنها برای حرکت و روآوردن به این ارزشها ایجاد نشود. در نهایت، تنها اهرمهای فشار محیط بیرونی برای گذار به گونهگون شدن مدارس است که میتواند بستری برای نهادینه کردن ارزشهای انسانی- اجتماعی فراهم کند که خود نیز نیازمند هموار و همتراز شدن ساختار اجتماعی جامعه است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت چندفرهنگی؛ تربیت شهروندی؛ تربیت سیاسی؛ تربیت اخلاقی؛ تربیت دینی | ||
مراجع | ||
Abdulkadiroglu, A., Pathak, P, A., Schellenberg, J., & Walters, Ch, R. (2020). Do parents value school effectiveness? American Economic Review 2020, 110(5): 1502–1539, https://doi.org/10.1257/aer.20172040. Abedini belterak, M. (2020). Investigating the place of moral education in elementary school textbooks; a content analysis study. Research in Islamic education issues, 28, 48, 171/187. [In Persian]. Agirdag, O., Merry, M. S., & Van Houtte, M. (2016). "Teachers’ Understanding of Multicultural Education and the Correlates of Multicultural Content Integration in Flanders. Education and Urban Society,". 48(6) 556– 582. Ahangari, A. (2018). "Investigating the effect of the content of the religious book on religious education: with emphasis on the seventh grade heavenly message book. MA thesis of Farhangian University of Tehran". [In Persian]. Ahmadi, S. (2010). "Approaches to political education in elementary school. MA thesis of Kurdistan University". [In Persian]. Alikhani, M, H., & Raee, R. (2013). Educate the hidden curriculum of religion and life in the third grade of high school and provide solutions to improve religious education. Journal of Educational Sciences, Ahvaz Chamran University, 6, 2. 5-24. [In Persian]. Aminkhandaghi, M., Saidirezvani, M., Mahmoudi Mohasel tosi, M., Pakmehr, H., & Abasi, H. (2015(." Responsiveness of religion and life curriculum of secondary school and Pre-university to the cognitive needs of students. Educational measurement", 6, 21, 61-82. [In Persian]. Banks, J, A., & Banks, Ch, A. (2019). Multicultural education: issues and perspectives (7th Edition). John Wiley & Sons, Inc. Bayeh, E. (2016). "Role of civics and ethical education for the development of democratic governance in Ethiopia: Achievements and challenges". Pacific Science Review B: Humanities and Social Sciences, 2, 31-36. Bengtsson, S, L (2016). Hegemony and the politics of policy making for education for sustainable development: A case study of Vietnam, The Journal of Environmental Education, 47, 2, 77-90. Civitillo, S., Schachner, M., Juang, L., Vijver, F. J. R. V., Handrich, A., & Noack, P. (2016). Towards a better understanding of cultural diversity approaches at school: A multi-informant and mixed-methods study. Learning, Culture and Social Interaction. 12, 4, 1-14. Creak, S (2018). Abolishing literacy and upgrading culture: Adult education and revolutionary hegemony in socialist Laos, Journal of contemporary Asia, 48, 5, 761-782. Fatehi, F. (2010). "Investigating the approaches of familiarizing students in the middle school with citizenship rights. MA thesis of Kurdistan University". [In Persian]. Graneheim, U. H., Lindgren, B. M., & Lundman, B. (2017). "Methodological challenges in qualitative content analysis: A discussion Paper. Nurse Education Today". 56, 3, 29-34. Hatch, M, J. (2013). Organization theory: modern, symbolic and postmodern perspectives. (Third edition). London: Oxford university press. Higham, R., & Booth, T (2018). "Reinterpreting the authority of heads: Making space for values-led school improvement with the index for inclusion". 46, 1, 17-27. Illich, I. (2009). Deschooling society. Translated by Zargham, E. Tehran: Roshd. [In Persian]. Jamkhaneh, K. (2011). "Ethical education in elementary school: content analysis of elementary school textbooks. MA thesis of Kurdistan University". [In Persian]. Jani, F. (2019). "Content analysis of first grade social studies textbooks in terms of components of global education. MA thesis of Tabriz University". [In Persian]. Khodadad husseiny, S.H., Shah Tahmasebi, E., & Shamselahi, S. (2011). Explanation of racial diversity management status: missed factor of productivity in Iran’s cultural macro management. Cultural engineering quarterly, 5(53, 54): 44-59 [In Persian]. Knowles, R, T., Torney-Purta, J., & Barber, C. (2018). "Enhancing citizenship learning with international Comparative research: Analyses of IEA civic education datasets". Citizenship Teaching & Learning, 13, 1, 114-159. Larson, C, L. (2011). "Responsibility and accountability in educational leadership: keeping democracy and social justice central reform. Scholar-Practitioner Quarterly". 4, 4, 1-12. Lumby, J., & Coleman, M. (2007). "Leadership and diversity: challenging theory and practice in education. London, New Delhi: Sage Publication". Mahmoudi, M, T. (2011). Content analysis "social sciences"textbook in secondary school from the perspective of citizenship education approach. Research in Curriculum Planning, 8, 12, 96-108. [In Persian]. Mohammadi, M., hasankhani, M., & Omid, M. (2016). A decade of research: Citation analysis of bi Quarterly journal of Islamic education. Bi Quarterly journal of Islamic education, 11, 22, 1-18. [In Persian]. Mohammadi, Sh., Kamal Kharazi, S, A, N., Kazemifard, M., & Poorkarimi, J. (2016). Multicultural education management in Iran: A qualitative meta- analysis. School management, 2, 4, 87-107. [In Persian]. Mohammadi, Sh., Kamal Kharazi, S, A, N., Kazemifard, M., & Poorkarimi, J. (2016). "A model for multicultural education in the higher education system: exploring key informants views in Iran". Journal of research in teaching, 4, 1, 65-91. [In Persian]. Mostafapour, R., Adib, Y., Maleki Avarsin, S., & Talebi, B. (2020). Identify the dimensions of the neglected curriculum based on the differences between the academic curriculum and Intended curriculum to teach the concepts of citizenship in social studies textbooks the average of the first period. Iranian Curriculum Studies Association, 10, 1, 157-202. [In Persian]. Naghibzadeh, M. (2011). "A reflection on the philosophy of education. Tehran: Tahori". [In Persian]. Niki, P., Moradi, S., Zarei, S., Bastam Kish, M., & Azizi Mahmoudabad, M. (2019). Content analysis of fifth and sixth grade social studies based on the components of citizenship education. Teaching research, 4, 16, 99- 111. [In Persian]. Schein, E, H. (2010). Organizational culture and leadership (fourth edition). San Francisco: Jossey- Bass. Shacheri, H. (2019). Investigating the level of attention to the components of moral education in the document of fundamental change in education of Islamic republic of Iran From the perspective of primary school principals in Ahvaz District 4 in the academic year 1397-98. MA thesis of Payam noor University of Tehran. [In Persian]. Sharifi, M., & Mirshahjafari, E. (2016). "A study of the moral education curriculum in several countries of the world and Iran". Moral knowledge, 7, 1, 115- 131. [In Persian]. Zaidi, Z., Verstegen, D., Vyas, R., Hamed, O., Dornan, T., & Morahan, P (2016). Cultural hegemony? Educators’ perspectives on facilitating cross-cultural dialogue, Medical Education Online, 21, 1, 21-45. Zolfaghari, B., Mollering, G., Clark, T., & Diet, G. (2016). How do we adopt multiple cultural identities? A multidimensional operationalization of the sources of culture. European management journal, 34, 2, 102-113. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 627 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 383 |