
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
شناسایی راهبردهای آموزش دروس مهارتی و کارگاهی در دوره همهگیری کووید-19 | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 2، تیر 1401، صفحه 38-22 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J012.2022.026 | ||
نویسندگان | ||
هادی براتی* 1؛ محمد خوب چهره2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، آموزشوپرورش، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
شیوع ویروس کرونا (کووید-19) موجب تعطیلی مدارس اکثر کشورهای جهان شد و ارائه دروس مهارتی و کارگاهی را با چالش اساسی مواجه کرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای آموزش دروس مهارتی و کارگاهی در دوره همهگیری کووید 19 است. پژوهش بر اساس هدف، کاربردی که به روش کیفی انجامشده است. شرکتکنندگان این پژوهش شامل کلیه گروههای آموزشی شاخههای فنی و حرفهای آموزشوپرورش خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر بهعنوان شرکتکننده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. روایی ابزار اندازهگیری با توافق کدگذاران تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار MAXQDA10 استفاده شد و دادهها بر اساس مدل استراوس و کوربین (1990) طی سهگام متوالی در قالب کدهای باز، کدهای محوری و کدهای انتخابی تحلیل و طبقهبندی شد. یافتهها نشان داد که راهبردهای آموزش دروس مهارتی و کارگاهی در دوران همهگیری کووید-19 را میتوان در قالب 5 عامل (تولید محتوای الکترونیکی، حمایت فنی، عوامل اجتماعی، عوامل فردی و مدیریت کلاس)، 12 مؤلفه و 54 شاخص طبقهبندی کرد. بنابراین؛ میتوان نتیجه گرفت که اثربخشی آموزش دروس مهارتی و کارگاهی آنلاین مستلزم حمایت بهتر از معلمان در محیطهای یادگیری آنلاین است و پیشنهاد میشود که توسعه حرفهای معلمان موردتوجه ویژه قرار گیرد | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش برخط؛ دروس کارگاهی؛ دروس مهارتی؛ کووید-19؛ یادگیری الکترونیکی | ||
مراجع | ||
Afzali, F. (2021). Relationship between the amount and type of use of virtual networks with learning of female high school students in Tuyserkan, (Master’s thesis, University of Payame Noor University). [In Persian] Alborzi, M., & Khoshbakht, F. (2021). Students' lived experience of university e-learning during the Corona crisis, National Conference on the Exchange of Experiences of Universities and Educational Centers in the implementation of e-learning in the Covid-19 crisis, Khajeh Nasreddin Tusi University of Technology, Mashhad. [In Persian] Amarloo, M., Taghvnia, J., & Sohrabi, H. (2020). Teachers' Virtual Education, Tehran: Qutb Perspective. [In Persian] Atmojo, A. E. P., & Nugroho, A. (2020). EFL classes must go online! Teaching activities and challenges during COVID-19 pandemic in Indonesia. Register Journal, 13(1), 49-76. Barkhodh, J., & Ahmadhida, P. (2021). “Representation of students' experiences of the challenges and problems of teaching professors in cyberspace”. Journal of Research in Teaching, 9(1), 73-98. [In Persian] BirghiFard, A., Kargar, F., Salari, S., & Kargar, M. (2021). Student Education Network (Shad). Applied Studies in Social Sciences and Sociology, 12 (3), 66-53. [In Persian] Chinengundu, T. (2021). Four Strategies for Blended Learning in TVET: A South African Post-Pandemic Perspective. In New Models for Technical and Vocational Education and Training, 74-90. Coman, C., Țîru, L. G., Meseșan-Schmitz, L., Stanciu, C., & Bularca, M. C. (2020). Online teaching and learning in higher education during the coronavirus pandemic: Students’ perspective. Sustainability, 12(24), 10367. Elhaty, I. A., Elhadary, T., Elgamil, R., & Kilic, H. (2020). Teaching university practical courses online during COVID-19 crisis: A challenge for elearning. Journal of Critical Reviews, 7(8), 2865-2873. Hajizadeh, A., Azizi, G., & Keyhan, G. (2022). Analyzing the opportunities and challenges of e-learning in the Corona era: An approach to the development of e-learning in the post-Corona. Journal of Research in Teaching, 9(1), 174-204. [In Persian] International Labour Organization, UNESCO, and World Bank Group. (2020). ILO–UNESCO–WBG joint survey on technical and vocational education and training (TVET) and skills development during the time of COVID-19. Kvale, S. (1994). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Sage Publications, Inc. Lim, J., & Richardson, J. C. (2016). “Exploring the effects of students' social networking experience on social presence and perceptions of using SNSs for educational purposes”. The Internet and Higher Education, 29, 31-39. Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y. T., Liu, Z., Hu, S., & Zhang, B. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, 7(4), e17-e18. Manasijevic, D., Zivkovic, D., Arsic, S., & Milosevic, I. (2016). Exploring students’ purposes of usage and educational usage of Facebook. Computers in Human Behavior, 60, 441-450. Moghaddam, N. (2021). “Investigating the Challenges of Distance Learning Practical Industrial Design Courses, National” Conference on the Exchange of Experiences of Universities and Training Centers in the Implementation of E-Learning in the Covid-19 Crisis, Khajeh Nasruddin Tusi University of Technology, Mashhad. [In Persian] Murdoch, D. R., & French, N. P. (2020). COVID-19: another infectious disease emerging at the animal-human interface. The New Zealand medical journal, 133 (1510), 12. Pokhrel, S., & Chhetri, R. (2021). A literature review on impact of COVID-19 pandemic on teaching and learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133-141. Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). “A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic”: implications and policy recommendations. General psychiatry, 33(2). Reimers, F., Schleicher, A., Saavedra, J., & Tuominen, S. (2020). Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic. OECD, 1(1), 1-38. Rezaei, A, M (2021). Evaluating what students have learned during the Corona: Challenges and Strategies, Educational Psychology Quarterly, 161 (56), 214-179. [In Persian] Rose, S. (2020). Medical student education in the time of COVID-19. Jama, 323(21), 2131-2132. Saeedi Nejat, S., & Vafaei Najjar, A. (2012). The effect of distance education programs on students' academic success, Iranian Journal of Medical Education, 11 (1), 9-1. [In Persian] Samian, M., Saadi, H., Mirzaei, K., & Movahedi, R. (2017). Barriers to the development of e-learning in the Faculty of Agriculture, Abu Ali Sina University of Hamadan, Quarterly Journal of Agricultural Extension and Education Research, 4 (36), 13-25. [In Persian] Shahyad, S., & Mohammadi, M., T. (2021). “Psychological effects of the development of Covid disease on the mental health status of individuals in the community”: A review study; Journal of Military Medicine, 2 (22): 192-184. [In Persian] Sun, L., Tang, Y., & Zuo, W. (2020). Coronavirus pushes education online. Nature Materials, 19(6), 687-687. UNECSO. (2021). Work-based learning and skills demonstrations during COVID-19. Promising Practice. Zhu, A. (2010). Microsoft Windows Workflow Foundation 4.0 Cookbook. Packt Publishing Ltd. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 425 |