
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,368 |
بررسی رابطه استفاده از تکنولوژی آموزشی با خلاقیت و نوآوری دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه کردستان) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 3، مهر 1401، صفحه 102-76 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.039 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله عزیزی1؛ اسرا سجادی2؛ مهدی صالحی* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
3استادیار علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه در نظامهای آموزشی، تکنولوژی به مثابه عنصر بنیادین برای بهبود فرآیند آموزش و یادگیری دانشجویان پنداشته میشود. به نحوی که استفاده از فناوریهای آموزشی منجر به پیامدهای مثبت گوناگون برای یادگیرندگان میشود. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه استفاده از تکنولوژی آموزشی بر خلاقیت و نوآوری دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه کردستان است. روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری، شامل دانشجویان رشته علوم تربیتی در دانشگاه کردستان اعم از دانشجویان کلیه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی 1401-1400 بود و با حجم 620 نفر و نمونهای به حجم 235 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفت. روایی همگرایی و پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از مدل اندازهگیری مدل معادلات ساختاری PLS3 تأیید گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 26 صورت گرفت و جهت برازش مدل اندازهگیری از مدل معادلات ساختاری SmartPLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین استفاده از تکنولوژی آموزشی با خلاقیت و نوآوری دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه کردستان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از مدل نشان داد که متغیر تکنولوژی آموزشی توانسته (%57) از تغییرات خلاقیت و نوآوری را تبیین نماید. منابع آموزشی با بیشترین ضریب استاندارد شده بتا (911/0) در رتبه اول قرار دارد. همچنین رتبه دوم مربوط به متغیر شرایط آموزشی با ضریب استاندارد شده بتا (904/0) است. چنانکه بهتر است که پژوهشگران آینده برای درک عمیقتر از موضوع، چنین پژوهشهایی را بر روی دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی انجام داده و میزان تأثیر آن را با سایر رشتهها مقایسه کنند. بر اساس این نتایج این نکته کلیدی استخراج گشت که هر کدام از مؤلفههای تکنولوژی آموزشی به روشی خاص اذهان یادگیرندگان را در جهت مسیرهای متناسب با رویکردهای خلاقانه و نوآورانه سوق داد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنولوژی آموزشی؛ خلاقیت؛ نوآوری؛ رشته علوم تربیتی | ||
مراجع | ||
Al Hashimi, S., Al Muwali, A., Zaki, Y., & Mahdi, N. (2019). The effectiveness of social media and multimedia-based pedagogy in enhancing creativity among art, design, and digital media students. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 14(21), 176-190. Ambrose, D. (2017). Interdisciplinary invigoration of creativity studies. The Journal of Creative Behavior, 51(4), 348-351. Arocena, R., & Sutz, J. (2021). Universities and social innovation for global sustainable development as seen from the south. Technological Forecasting and Social Change, 162 (February 2020), 120399. Barbot, B., Besançon, M., & Lubart, T. (2016). The generality-specificity of creativity : Exploring the structure of creative potential with EPoC ☆. Learning and Individual Differences. Ben-Zvi, T., & Carton, T. C. (2014). Applying Bloom’s Revised Taxonomy in Business Games. Developments in Business Simulation and Experiential Learning. Bereczki, E. O., & Kárpáti, A. (2021). Technology-enhanced creativity: A multiple case study of digital technology-integration expert teachers’ beliefs and practices. Thinking Skills and Creativity, 39, 100791. Bishop, J., & Verleger, M. A. (2013, June). The flipped classroom: A survey of the research. In 2013 ASEE Annual Conference & Exposition (pp. 23-1200). Boonmoh, A., Jumpakate, T., & Karpklon, S. (2021). Teachers’ perceptions and experience in using technology for the classroom. Call-Ej, 22(1), 1–24. Buasuwan, P. (2018). Rethinking Thai higher education for Thailand 4.0. Asian Education and Development Studies, 7(2), 157-173. Bunjak, A., Černe, M., & Popovič, A. (2021). Absorbed in technology but digitally overloaded: Interplay effects on gig workers’ burnout and creativity. Information and Management, 58(8). Chen, A., Li, L., Li, X., Zhang, J., & Dong, L. (2013). Study on innovation capability of college students based on extenics and theory of creativity. Procedia Computer Science, 17, 1194–1201. Derbel, F. (2017). Technology-capable teachers transitioning to technology-challenged schools. Electronic Journal of e-learning, 15(3), 269-280. Dron, J. (2022). Educational technology: what it is and how it works. AI and Society, 37(1), 155–166. Entezari, Y. (2005). Innovative Economy: A New Model for Analysis and Policy Development of Science, Technology and Innovation. Research and Planning in Higher Education, 35(11), 219-256. Fardanesh, Hashem (2011). Theoretical Foundations of Technology, [In Persian], Second Edition, Tehran Samat Publications.. Grover, V., & Goslar, M. D. (1993), "The initiation, adoption, and implementation of telecommunications technologies in us organizations", Journal of Management Information Systems, pp. 141-163 Haryani, E., Coben, W. W., Pleasants, B. A., & Fetters, M. K. (2021). Analysis of Teachers' Resources for Integrating the Skills of Creativity and Innovation, Critical Thinking and Problem Solving, Collaboration, and Communication in Science Classrooms. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(1), 92-102. Henriksen, D., Henderson, M., Creely, E., Ceretkova, S., Černochová, M., Sendova, E., Sointu, E. T., & Tienken, C. H. (2018). Creativity and Technology in Education : An International. Technology, Knowledge and Learning, 23(3), 409–424. Kannan, J., & Munday, P. (2018). New trends in second language learning and teaching through the lens of ICT, networked learning, and artificial intelligence. Circulo de Linguistica Aplicada a La Comunicacion, 76, 13–30. Lidolf, S., & Pasco, D. (2020, May). Educational technology professional development in higher education: A systematic literature review of empirical research. In Frontiers in Education (Vol. 5, p. 35). Frontiers Media SA. Mishra, P. (2012). Rethinking Technology & Creativity in the 21st Century: Crayons are the Future. TechTrends, 56(5), 13–16. Mishra, P., & Mehta, R. (2017). What we educators get wrong about 21st-century learning: Results of a survey. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 33(1), 6-19. Nilakanta, S., & Scamell, R. W. (1990). "The effect of information sources and communication channels on the diffusion of innovation in a data base development environment", Management Science, 36 (1), pp. 24-40. Rajabi Khozani, M., Derikondi, Z., & Rezaian, H. (2015). Investigating the effect of information and communication technology training courses on the creativity of trainees [In Persian]. Education Technology, 9(3), 201-211. Rajaei, Z., Mohemi, & Arghavani, A. (2017). The impact of informational technology on the Cretivity and Entrepreneurship of the Birjand Universities students [In Persian]. Development of Jundishapour Education, 8(Special issue), 168-173, https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=465305 Saberi Dehkordi, A., Esmailikarani, R., & Jazayeri Farsani, S. (2019). The effect of Flipped Teaching on Creativity and Motivation of 8th-Grade Students in Work and Technology Course [In Persian]. Islamic Research and Studies, 5(1), 14-28. Sartipi, F. (2020). Diffusion of innovation theory in the realm of environmental construction. Journal of Construction Materials, 1(4), 2-4. Seechaliao, T. (2017). Instructional strategies to support creativity and innovation in education. Journal of education and learning, 6(4), 201-208. Sharif, R. (2019). The relations between acculturation and creativity and innovation in higher education: A systematic literature review. Educational Research Review, 28, 100287. Shubina, I., & Kulakli, A. (2019). Pervasive Learning and Technology Usage for Creativity Development in Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(1). Songkhram, N. (2013). Creating innovation: Changed learners to innovators. Bangkok, Thailand. Stolaki, A., & Economides, A. A. (2018). The Creativity Challenge Game: An educational intervention for creativity enhancement with the integration of Information and Communication Technologies (ICTs). Computers and Education, 123, 195–211. Tatli, Z., İpek Akbulut, H., & Altınışık, D. (2019). Changing Attitudes Towards Educational Technology Usage in Classroom: Web 2.0 Tools. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 7(2), 1–19. Tuma, F. (2021). The use of educational technology for interactive teaching in lectures. Annals of Medicine and Surgery, 62, 231-235. Whattananarong, K. (2011). Innovation and technical education technology. Bangkok, Thailand: King Mongkut’s University of Technology, North Bangkok. Yalcinalp, S., & Avci, Ü. (2019). Creativity and emerging digital educational technologies: A systematic review. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 18(3), 25-45. Yigitcanlar, T., Mehmood, R., & Corchado, J. M. (2021). Green artificial intelligence: Towards an efficient, sustainable and equitable technology for smart cities and futures. Sustainability, 13(16), 8952. Yu, T. K., Lin, M. L., & Liao, Y. K. (2017). Understanding factors influencing information communication technology adoption behavior: The moderators of information literacy and digital skills. Computers in Human Behavior, 71, 196–208. Zanganeh, H., Mousavi, S., & Badali, M. (2013). The Effect of Using Information And Communication Technology on Developing Creative Thinking [In Persian]. Innovation and creativity in humanities, 3(2), 39-59. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=242858. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 799 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 516 |