
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,574 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,376 |
رابطه ویژگیهای دانشجویان با نظر آنان نسبت به سامانه درسی الکترونیکی: مورد دوره کارشناسی علوم ارتباطات | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 11، دوره 10، شماره 3، مهر 1401، صفحه 299-278 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.045 | ||
نویسنده | ||
کاوه بازرگان* | ||
استادیار تعامل انسان و رایانه و مطالعات ارتباطی، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سامانههای درسی الکترونیکی در مدت نزدیک به دو سال تحصیلی (1400-1398)، مصادف با همهگیری کوید-19، در دانشگاهها در سراسر جهان جایگزین کلاسهای درس حضوری گردید. بدینجهت، مدرسان مجبور شدند به تدریس در محیطهای مجازی رویآورند. این جایگزینی مشکلات چندی در فرایند یاددهی- یادگیری به وجود آورد و کیفیت یادگیری را متأثر نمود. ازاینرو، این سؤالها را میتوان مطرح که «نظر دانشجویان نسبت به سیستمها و سامانههای یادگیری الکترونیکی چیست؟» و «آیا نظر دانشجویان با ویژگیهای فردی آنان رابطه دارد؟» برای پاسخ دادن به این سؤالها، یک طرح پژوهشی تدوین شد و در جامعه دانشجویان دریکی از سامانههای درسی در رشته علوم ارتباطات در یک دانشگاه پژوهشی به اجرا درآمد. حجم جامعه موردمطالعه 43 نفر بود که بهعنوان نمونه آماری موردنظر قرار گرفت. سپس با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی دادههای موردنیاز گردآوری، تنظیم و تحلیل گردید. یافتهها و نتایج پژوهش نشان میدهد که اکثریت دانشجویان موردمطالعه (72٪) نسبت به سامانه درسی الکترونیکی نظرشان مثبت نبوده است و از آن رضایت نداشتهاند. علاوه بر آن، میان نظر دانشجویان و ویژگیهای فردی آنان (جنسیت و علاقه به رشته تحصیلی) رابطهای وجود ندارد. آزمون آماری در سطح معنیداری عدم رابطه یادشده را مورد تأیید قرار داد. در پایان مقاله پیشنهادهای اجرائی و نیز پیشنهاد برای پژوهشهای دیگر عرضهشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظر دانشجویان؛ یادگیری الکترونیکی؛ ویژگیهای دانشجویان؛ علوم ارتباطات | ||
مراجع | ||
Agresti, A. (2002). Categorical Data Analysis. (2ed.). N.Y. Wiley. Ackerman, C.E. (2022). What is self-concept Theory? Positive Psychology. Retrieved on 20.2.2020 from: https://positivepsychology.com/self-concept Al-Naabi, I., & Al-Abri, A. (2021). E-Learning Implementation Barriers during COVID-19: A Cross-Sectional Survey Design. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 20(8), pp. 176-193. Retrieved on 10.03.2022 from: https://doi.org/10.26803/ijlter.20.8.11 Bazargan, K. (2021). Relationship between Students’ Readiness for e-Learning, Learner Satisfaction and Student Performance: The case of a post-graduate education program. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 27 (3): 113-141. Bevan, N. (2009). Extending quality in use to provide a framework for usability measurement. Proceedings of HCI International 2009, San Diego, California. Borup, J., et al. (2020). Designing the New Normal: Enable, Engage, Evaluate, and Extend student Learning, EDUCAUSE Review, Teaching and Learning, January 11, 2022. Retrieved on 20.3.2022 from: https://er.educause.edu/articles/2022/1/designing-the-new-normal-enable-engage-elevate-and-extend-student-learning Borup, J., et al. (2020). Academic communities of engagement: An expansive lens for examining support structures in blended and online learning. Educational Technology Research and Development, 68(2), 807–832. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09744-x Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297–334. Díez-Palomar, et el. (2020). Transforming students’ attitudes towards learning through the use of successful educational actions. PLoS ONE, 15(10 October), 1–20. Retrieved on 12.2.2022 from: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0240292 Drachsler H., et al. (2012) Learner Characteristics. In: Seel, N.M. (eds.) Encyclopedia of the Sciences of Learning. Springer, Boston, MA. Retrieved on 20.1.2022 from: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1428-6_347 Garrison, D. R., & Anderson, T. (2005). E–Learning in the 21st century: A framework for research and practice. Translated (into Persian) by E. Zavaraki et al. Tehran: Olum and Fonon Pub. Harvey, L. (2022). Back to basics for student satisfaction: improving learning rather than constructing fatuous rankings. Quality in Higher Education., Ahead-of-print, 1-6. Retrieved on 30.4.2022 from: https://doi.org/10.1080/13538322.2022.2050477 Hodges, C., et al. (2020). The difference Beween Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review, (March, 27). Retrieved on 21.4.2022 from: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning Holmegaard, H. T., Madsen, L. M., & Ulriksen, L. (2016). Where is the engineering I applied for? A longitudinal study of students' transition into higher education engineering, and their considerations of staying or leaving. European Journal of Engineering Education, 41(2); 154-171 James, P.C. (2021). What Determines Student Satisfaction in E-Learning Environment? A Comprehensive Literature Review of Critical Success Factors. Higher Education Studies, 11(3), 1-9. Janssen, S., et al. (2014) "Disentangling The Effects of Student Attitudes and Behaviors on Academic Performance," International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning: Vol. 8: No. 2, Article 7. Retrieved on 25.2.2022 from : https://doi.org/10.20429/ijsotl.2014.080207 Kurosu, Masaki (2019). Nigel Bevan and Concepts of Usability, UX, and Satisfaction. Journal of Usability Studies, 14(3), pp. 156–163 Karalis, T. (2020). Planning and evaluation during educational disruption: Lessons learned from Covid-19 pandemic for treatment of emergencies in education. European Journal of Education Studies, 7(4). Retrieved on 10.11.2021 from: https://doi.org/10.5281/zenodo.378902 Kara, M. (2022). Revisiting online learner engagement: Exploring the role of learner characteristics in an emergency period. Journal of Research on Technology in Education, 54(S1), S236–S252. DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2021.1891997 Kish, L. (1967). Survey Sampling. New York: John Wiley. Lallemand, C. et al. (2015). Création et validation d’une version franc¸ aise du questionnaire AttrakDiff pour l’évaluation de l’expérience utilisateur des systèmes interactifs. Revue européenne de psychologie appliquée, 65, 239–252. Madden, A.D., Webber, S., Ford, N., & Crowder, M. (2018). "The relationship between students’ subject preferences and their information behavior", Journal of Documentation, 74(4) : 692-721. Retrieved on 12.1.22 from : https://doi.org/10.1108/JD-07-2017-0097 Martin, F., et al. (2021). Engaging learners in the emergency transition to online learning during the COVID-19 pandemic. Journal of Research on Technology in Education, 54: sup1, S1-S13, DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2021.1991703 Martin, F., et al. (2020). A systematic review of research on online teaching and learning from 2009 to 2018. Computers & Education, 159, 104006. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104009 Moore, D. S., et al., (2013). The basic practice of statistics (6th ed.). New York: Freeman and Company. Retrived on 15.3.01 from: http://herkules.oulu.fi/isbn9789526200415 Motamed Nejad, K. (2004). Evolution of communication and development studies and research in Iran. Media, No. 64: 41-4. Ossiannilsson, E., & Landgren, L. (2012). Quality in e-learning – A conceptual framework based on experiences from three international benchmarking projects. Journal of Computer Assisted Learning, 28(1), 42–51. Renaud, R.D. (2013). Attitude and Dispositions. In: J. Hattie, et al. International Guide to Student Achievement. (pp 37-58). London: Routledge. Saraswat, R.K. (1984). Manual for Self- concept questionnaire, Agra: National Psychological Corporation. Retrieved on 2.4.01 from: https://positivepsychology.com/self-concept-questionnaires-activities/m Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hedjazi, E. (2012). Research Methods in Behavioral Sciences. (23rd ed.).Tehran, Agah Pub. Schmeck, R. R., et al. (1991). Self-concept and learning: The revised inventory of learning processes. Educational Psychology 11 (3–4): 343–362. The Princeton Review (2022). 10 Ways to Build Job Skills While You're in College. Retrieved on 12.4.2022 from: https://www.princetonreview.com/college-advice/experiential-learning-opportunities. Yaghoubi J., Malek Mohammadi I., Iravani H., & Attaran M. (2006). Desired Characteristics of Faculty Members and Students in E-Learning in Higher Education of Iran: Virtual Students’ Viewpoint. Journal of Research and Planning in Higher Education, 14 (1): 160-173. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |