
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,386 |
ارتقای کیفیت یاددهی-یادگیری در مدارس دارای معلمان سیار: پژوهشی کیفی به شیوۀ نظریۀ داده بنیاد | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1402، صفحه 210-186 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62635 | ||
نویسندگان | ||
کاوه قادرنژاد1؛ سهیلا حسین پور* 2؛ رفیق حسنی2 | ||
1دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله درصدد است تا نظریهای داده بنیاد را در خصوص تدریس معلمان سیار در مدارس چندپایه شهرستان بانه در استان کردستان ارایه نماید. این تحقیق بر چند پرسش اصلی متمرکز شده است: چه عواملی باعث پدیدهی معلمان سیار شده است؟ مهمترین مشکلات و چالشهای تدریس معلمان سیار چیست؟ راهبردهای بهبود کیفیت چه هستند؟ وجود این نوع مدارس چه پیامدهای را در بر دارد؟ پاسخ به این پرسشها نیازمند تجارب معلمان سیار در کلاسهای چندپایه مدارس روستایی بود از این رو، یک راهبرد کیفی نظریۀ داده بنیاد به شیوۀ نظاممند مناسب تشخیص داده شد. آموزشوپرورش شهرستان بانه میدان اصلی پژوهش بود. مشارکتکنندگان همۀ مدارس دارای معلمان سیار بودند. نمونهگیری به شکل هدفمند صورت گرفت. از اینرو، 12 نفر از معلمان سیار، راهبران آموزشی و مسئولان آموزشوپرورش به مصاحبه دعوت شدند این تحقیق تأکید بر برقراری طبقههای مختلف عدالت اجتماعی، آموزشی و جنسیتی بهعنوان عوامل مهم پیشگیری از تشکیل مدارس با معلمان سیار را برجسته میسازد | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت نظام آموزشی؛ مدارس چندپایه؛ معلمان سیار؛ معلمان پروازی | ||
مراجع | ||
Abedinia, A., Moinikia, M., & Gurbanzadeh, P. (2019). Studying the quality of educational leaders' services from the point of view of multi-grade school teachers. A New Approach In Educational Sciences, 1 (2), 78-86 (In Persian) Badakhshan, Toroghi, E., Soleimanpour, Omran, M., & Fazlli, R. (2022). Validation of a Model for the Quality of Education in Multi-Grade Classrooms in Primary Schools. Iranian journal of educational sociology, 5(4), 43-54. Bahari Babadi, L. (2015). Identifying the educational challenges of the multi-grade elementary classes of the nomads of Lali city in the academic year 95-96. MA Thesis, Shahid Rajaee University. (In Persian). Bazargan, A. (2001). Educational Evaluation: Concepts, Models And Operational Process. Tehran: SAMT Publications [In Persian]. Boswell, C., & Cannon, S. (2012). Introduction to nursing research. 3rd ed. Burlington, MA: Jones & Bartlett Publishers. Checchi, D., & De Paola, M. (2018). The effect of multigrade classes on cognitive and non-cognitive skills. Causal evidence exploiting minimum class size rules in Italy✰. Economics of Education Review, 67, 235-253. Dehghan, H. (2016). Opportunities and threats for education and training in the face of spatial inequality in information and communication technology, Education Quarterly, 23, 3, 125-163. (In Persian) Herman, J. J., & Kaufman, R. (2018). Strategic Planning In The Educational System. Translated by Abbas Bazargan & Farideh Mashaikh, Tehran: Manadi Tarbiat Publishing. (In Persian) Madani, A. (2019). The point of view of natural-spiritual curriculum based on the philosophy of Islamic education. National Congress of Humanities, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. Mehraban, R. (2009). Total Quality Management. Tehran: Pikan Publishing. (In Persian) Mirshfiei, S. (2018). A special situation called multi-grades: the method of teaching in multi-grade classrooms of elementary school. Tehran: Aizh. (In Persian) Msimanga, M. R. (2019). Managing the use of resources in multi-grade classrooms. South African Journal of Education, 39(3). Namara, F. (2018). Factors Affecting Provision of Quality Basic Education in Nyagatare District-Rwanda. Journal of African Interdisciplinary Studies, 2(3), 109-119. Okamoto, Y. (2020). Opportunities and challenges in multigrade teaching using direct and indirect teaching methods with zurashi and watari approaches in the philippines: Kagay-Anon Ria schools experiences. Available at SSRN 3652738. Olmos-Gomez, M. D. C., Luque Suarez, M., Ferrara, C., & Olmedo-Moreno, E. M. (2020). Quality of Higher Education through the Pursuit of Satisfaction with a Focus on Sustainability. Sustainability, 12(6), 2366. Polkinghorne, D. E., Valle, R. S., & Halling, S. (1989). Existential-phenomenological perspectives in psychology. Phenomenological research methods, 41-60. Rafati, R. (2018). The Study of the The Study of the Dimensions and Components of Educational Inequalities from the Viewpoints of Educational Leaders and Students in Mashhad Educational Areasfrom the Viewpoints of Educational Leaders and Students in Mashhad Educational Areas. Islamic Perspective on Educational Science, 6 (10), 71-100. Rahimi, S. (2018). Examining the problems of mobile teachers from the point of view of teachers and educational leaders. Master's thesis, Azad University of Saqqez. (In Persian) Ridge, N., & Kippels, S. (2019). UNESCO, Education, and the Private Sector: A Relationship on Whose Terms? In Researching the Global Education Industry. Palgrave Macmillan. Shakeri, G. R., Abbasi, E., & Gramipour, M. (2022). Designing And Validating The Curriculum Model of The Elementary School With An Emphasis on Emotional Intelligence. Research in Teaching, 10 (4), 117-82. Shareefa, M. (2021). Using differentiated instruction in multigrade classes: A case of a small school. Asia Pacific Journal of Education, 41(1), 167-181. UNESCO. (2013). Revisiting Learning: The treasure within. Assessing the influence of the 1996 Delores report’ Wagner, D. A., Castillo, N. M., & Zahra, F. T. (2020). Global learning equity and education: looking ahead. Welzant, H., Schindler, L., Puls-Elvidge, S., & Crawford, L. (2011). Definitions of quality in higher education: A synthesis of the literature. Higher Learning Research Communications, 5(3), 2. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 545 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 262 |