تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,307,599 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,377,932 |
ارتقاء خلاقیت دانشآموزان پایه نهم در درس کار و فنّاوری با تریز: مطالعهای با روش اقدام پژوهی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 11، دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 36، دی 1401، صفحه 275-258 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2022.62682 | ||
نویسندگان | ||
حمید یزدانی1؛ آرزو غفوری* 2 | ||
1دکتری برنامه ریزی درسی، مدیر کل دفتر دوره اول متوسطه، وزارت آموزش و پرورش ، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، مدیر گروه درس کار و فناوری استان قزوین، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف استفاده از ظرفیت شگرف روش اقدام پژوهی در ارتقای خلاقیت دانشآموزان پایه نهم دوره اول متوسطه، انجام شد؛ بدینمنظور در قالب 3 اقدام مستقل و مرتبط، میزان تأثیر مداخلات طراحیشده و تغییرپذیری خلاقیت دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه خلاقیت تورنس، استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای گردآوری شده در بررسی وضعیت اولیه دانشآموزان و سه اقدام بکارگرفته شده، از آزمون تی همبسته استفاده شد. در این مطالعه، چهار روش اعتباریابی در اقدام پژوهی مانند خود اعتباریابی، اعتباریابی توسط همکاران، اعتباریابی آکادمیک و اعتباریابی مردمی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که چون سطح معناداری محاسبه شده متغیرهای خلاقیت کل و خرده مقیاسهای سیالیت، انعطافپذیری، ابتکار و بسط از آلفای 05/0 کوچکتر است در نتیجه با احتمال 95 درصد اطمینان، میزان خلاقیت کل و خرده مقیاسهای سیالیت، انعطافپذیری، ابتکار و بسط افراد آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوت معناداری دارد. همچنین تحلیل یادداشتهای هفتگی و مشاهدات انجامشده، نشان داد که در مؤلفههای مورد بررسی، خلاقیت دانشآموزان ارتقاء یافته است. بهطورکلی نتایج نشان داد میتوان از روش اقدام پژوهی، برای تغییر و بهبود در محیطهای آموزشی و بهویژه ارتقای عملکرد عاملان انسانی، استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اقدام پژوهی؛ خلاقیت؛ دانشآموزان پایه نهم؛ کار و فنّاوری؛ تریز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 147 |