
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,337 |
واکاوی تعاملات عناصر آموزشی در اجتماعات یادگیری حضوری، الکترونیکی و ترکیبی: پدیدارشناسی کیفی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1402، صفحه 115-92 اصل مقاله (1.62 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62691 | ||
نویسندگان | ||
وجیهه کریمی* 1؛ زهرا باقری2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف واکاوی تجارب زیسته مربیان زبان انگلیسی از تعاملات عناصر آموزشی در سه اجتماع یادگیری حضوری، الکترونیکی و ترکیبی بهصورت کیفی و با روش پدیدارشناسانه توصیفی صورت گرفت. بهمنظور جمعآوری دادهها، 15 نفر از مربیان زبان انگلیسی فولادشهر که هر سه نوع آموزش را تجربه کرده بودند به روش هدفمند و بر اساس قائده اشباع نظرات گزینش و مورد مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته حضوری قرار گرفتند. مصاحبهها تا حد اشباع دادهها ادامه یافت و روایی کدهای مستخرج از مصاحبه از طریق وارسی مشارکتکنندگان و نظر خبرگان تأیید گردید. بهمنظور تأیید صحت و اعتمادپذیری دادههای پژوهش، از روش مطالعه مکرر، مقایسه مستمر دادهها، تجزیهوتحلیل توسط همکار، خلاصهسازی و دستهبندی اطلاعات استفاده شد. تجزیهوتحلیل و بازنگری دادههای کیفی بر اساس مدل کلایزی هفت مرحلهای و با استفاده از نرمافزارmax-qda 2020 انجام گرفت. نتایج گویای آن بود که از 160 گزاره مفهومی اولیه، بیشترین مضامین تعامل به ترتیب مربوط به آموزش ترکیبی، حضوری و الکترونیکی است. در اجتماع یادگیری حضوری تعاملات یادگیرنده با یاددهنده، یادگیرنده و محتوای نوشتاری؛ در آموزش الکترونیکی تعامل یادگیرنده با یاددهنده و محتوا، یاددهنده-محتوا و در آموزش ترکیبی تعامل همهجانبه و دوری از نواقص سایر اجتماعات یادگیری، از مضامین ابراز شده بود. فقدان تعامل محتوا-محتوا در آموزش حضوری و کاهش تعامل یاد دهندگان با یکدیگر و یادگیرندگان با همکلاسیهایشان در آموزش الکترونیکی از دغدغههای مصاحبهشوندگان عنوان گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه زیسته؛ تعاملات عناصر آموزشی؛ یادگیری ترکیبی؛ یادگیری الکترونیکی؛ یادگیری حضوری | ||
مراجع | ||
Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online Learning amid the COVID-19 Pandemic: Student’s Perspectives, Journal of Ped Soc Psychol, 2(1), 1309-1340. Anderson, T. (2003). Getting the Mix Right Again: An Updated and Theoretical Rationale for Interaction, International Review of Research in Open and Distance Learning, 4(2), 1-13. Barkhoda, J., & karami, P. (2022). Analyzing Parents' Lived Experiences of Teaching in Virtual Space: Phenomenological Study, Research in Teaching, 10(2), 244-276. [In Persian] Beaunoyer, E., Dupere, S., & Guitton, M. J. (2020). COVID-19 and Digital Inequalities: Reciprocal impacts and mitigation strategies, Computer Human Behavior conference 2020, 111, 106424. Chen, A., Simon, G. L., Anthamatten, P., Kelsey, K. C., Crawford, B. R., & Weaver, A. J. (2021). Pandemics and the Future of Human-Landscape Interactions, Anthropocene, 31(1), 100256-100281, doi: 10.1016/j.ancene.2021.100256. Deshmukh, S.R. (2020). Social Realities of Higher Education in the Age of Uncertainties, Smart Moves Journal IJELLH, 8(4), 279–289. Gherhes, V., Stoian, C. E., Farcas, M.A., & Stanici, M. (2021). E-learning Face-To-Face Learning, Analyzing Students’ Preferences and Behavior, 13(8), 4381-4398. https:// doi.org/10.3390/su13084381 Giray, G. (2021). An assessment of Student Satisfaction with E-Learning: An Empirical Study with Computer and Software Engineering Undergraduate Students in Turkey under Pandemic Conditions, Education and Information Technologies, 26(1), 6651–6673. Graham, C.R. (2019). Current research in blended learning. In Handbook of Distance Education, 4th ed.; Routledge: New York, 173–188. Huang, R., Tlili, A., Chang, T. W., Zhang, X., Nascimbeni, F., & Burgos, D. (2020). Disrupted Classes, Undisrupted Learning during COVID-19 Outbreak in China: Application of Open Educational Practices and Resources, Smart Learning Environments, 7 (1), 1–15. Kumar, P., Saxena, C., & Baber, H. (2021). Learner-Content Interaction in E-learning- the Moderating Role of Perceived Harm of COVID-19 in assessing the Satisfaction of Learners, Smart Learning Enviorment, 8(5). https://doi.org/10.1186/s40561-021-00149-8 Masoomifard, M. (2019). Study of the Relationship of the Various Interaction Types in E-learning with Collaborative Learning Quality, Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 7(3), 103-114. [In Persian] Miller, E.M. (2020). The COVID-19 Pandemic Crisis: The Loss and Trauma Event of our time, Journal of Loss Trauma, 25(3), 560–572. Mostafavi, Z., Kharazi, K., & Narenjisani, F. (2016). Investigation Level of the Student's Interactions with Others and theirs in E-Learning Environment, Training & Learning Researches, 13(1), 21-36. [In Persian] Murphy, M.P. (2020), COVID-19 and Emergency E-Learning: Consequences of the Securitization of Higher Education for Post-pandemic Pedagogy, Contemporary Security Policy, 41(3), 492-505. Rahimi, A., Ahmadi, H., & Rostami, E. (2022). A Phenomenological Approach to the Lived Experiences of Elementary Teacher in Virtual Education Students in Corona (COVID-19), journal of Research in teaching, 10(1), 131-162. [In Persian] Rajabalee, B. Y., Santally, M. I., & Rennie, F. (2020). A Study of the Relationship between Students’ Engagement and their Academic Performances in an E-Learning Environment, E-Learning and Digital Media, 17(1), 1-20. Reisetter, M., LaPointe, L., & Korcuska, J. (2017). The Impact of Altered Realties: Implications of Online Delivery for Learners’ Interactions, Expectations and Learning Skills, International Journal on E-learning, 6 (1), 55–80. Shafiei, S., Akbari Borng, M., Pourshafei, H., & Rostami Nejhad, M. A. (2022). Teacher-Student Interactions in the Student Social Network Shad: a Qualitative Approach, Research in Teaching, 9(4), 92-116. [In Persian] Singh, V., & Thurman, A. (2019). How many ways can we define online Learning? A Systematic Literature review of definitions of online Learning, American Journal of Distance Education, 33(4), 289-306. Sotiriou, S. A., Lazoudis, A., & Bogner, F. X. (2020). Inquiry-based Learning and E-learning: How to serve high and low Achievers, Smart Learning Environments, 7 (1), 1–15. Tabasi, S. Z., & Seyedy Nazarlou, S. T. (2018). Interaction in E-learning, the first national conference of education and research managers, Mashhad. [In Persian] Truhlar, A., Williams, K., & Walter, M. (2018). Student Engagement with Course Content and Peers in Synchronous online courses discussions, Online Learning, 22. https://doi.org/10.24059/olj.v22i4.1389. Yeh, D., Sun, P. C., Tsai, R. J., Finger, G., & Chen, Y. Y. (2018). What drives a successful E-learning? An empirical investigation of the Critical factors influencing Learner Satisfaction, Computers & Education, 50 (4), 1183–1202. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.11.007. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 279 |