
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,376 |
ارزشیابی کیفیت آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان: مطالعۀ موردی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1402، صفحه 39-22 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62701 | ||
نویسندگان | ||
فخرعلی چابک* 1؛ جواد کیهان2؛ محمد حسنی3؛ مریم سامری4؛ آرام فیضی5 | ||
1دانشجوی دکترای رشته مدیریت آموزشی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ایران | ||
2استادیار رشته برنامه ریزی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ایران | ||
3استاد تمام، مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی ارومیه، ارومیه، ایران | ||
4ستادیار، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران | ||
5ستادیار، پرستاری، دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
شناخت عملکرد نظامهای دانشگاهی از طریق صورت دوگانه آن ـ کمیّت و کیفیّت ـ ممکن است، که هر دو نشان از یک واقعیت پیچیده دارند. پدیدههای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها در چنین میدان پیچیدهای زاده میشوند. بنابراین، «ابزارهای تعیین» کیفیّت در آموزش عالی، بدون توجه به این میدان، به شناختی سطحی از آن دست مییابد و توهمی از «شناخت قطعی» از آن به وجود میآورد. باتوجهبه نقش دانشگاههای علوم پزشکی در آموزش دانشجویان که نقش اساسی در ارتقای سلامت جامعه دارند پژوهش حاضر باهدف بررسی ارزشیابی کیفیت فرایند آموزش در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از دیدگاه دانشجویان انجام شد. این پژوهش به شیوۀ توصیفی- پیمایشی در سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه است. تعداد 384 نفر بهعنوان نمونۀ آماری با استفاده از جدول (Krejcie & Morgan, 1970) به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة کیفیت آموزش عالی مانتز یورک (Yorke, 1995). استفاده شد. در نهایت تعداد 336 پرسشنامه تکمیل شده عودت داده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تی، تحلیل واریانس یکطرفه به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق ابعاد پرسشنامه کیفیت آموزش عالی شامل شش عامل برنامۀ آموزشی و اهداف، روش و کیفیت تدریس، امکانات و تجهیزات آموزشی، سنجش و ارزیابی، رضایت آموزشی و بازخورد است. از دیدگاه دانشجویان کیفیت آموزشی عالی در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. در کلیۀ ابعاد کیفیت آموزش عالی بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود تفاوت معنیداری وجود دارد. بیشترین فاصله مربوط به بُعد رضایت آموزشی و کمترین فاصلۀ مربوط به برنامۀ آموزشی و اهداف بود. همچنین نتایج نشان داد وضعیت کیفیت آموزش عالی در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بر حسب جنسیت و دانشکده پاسخگویان تفاوت معنیداری وجود ندارد. از دیدگاه دانشجویان، کیفیت آموزش عالی در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه پایینتر از حد متوسط بود. بنابراین، بهمنظور ارتقای کیفیت فرایند آموزش باید برنامهریزی دقیق و اقدامات عملی در راستای خواستهها و انتظارات آموزشی و پژوهشی دانشجویان صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت آموزشی؛ دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی؛ اثربخشی تدریس | ||
مراجع | ||
Abbasian, M., Chaman, R., & Mosavi, A. (2013). Analysis of the gap between the perceptions and expectations of students, the quality of educational services by SERVEQUAL. Journal of Qom University of Medical Sciences; 7(2): 18-29. [In Persian] Bazargan A., (2013). Educational Evaluation. 12th ed. Tehran: Samt Publication. [In Persian] Bradley, R.B. (2006). Analyzing service quality. The case of post graduate chinse student. Retrieved July 20, 2022, from: www. Leeds.ac.uk. Brennan, J., & Shah, T. (2000). Managing Quality in Higher Education. An International Perspective on Institutional Assessment and Change. Buckingham, Open University Press. (CHEA) Council for Higher Education Accreditation (2018). Introducing the CHEA Almanac of External Quality Review. Retrieved July 10, 2022, from: https://www.chea.org/resources Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Enayati, T., Zameni, F., & Nasirpoor Deravi, N. (2013). Assessing the quality of educational service in Mazandaran University of Medical Sciences using Servqual Model. JHPM. 2(2): 32-9. [In Persian]. Gall, M., Gall, J., & Borg, R. (2007). Educational research: An introduction (8th Ed.). New York, NY: Pearson Education. Hashemi, S. A., & Abbasi, A. (2015). Assessing the Quality of Teaching Process; Lamerd School of Nursing. Education Strategies in Medical Sciences; 8(3):131-136. [In Persian]. Hashemi, S.A., & Abbasi, A. (2015). Assessing the Quality of the Teaching Process, Mallard School of Nursing. Education Strategies in Medical Sciences 8(3). 132-139. [In Persian]. Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970) Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. Luiz Edmundo, C.C., (2009). Adaptation and application of the SERVQUAL scale in higher education, Department of Production Engineering’ POMS 20th Annual Conference Orlando, Florida U.S.A May, 1 to 4. Naderi, E., & Saif Naraghi, M. (2016). Measurement and Analytical Foundations of its tools in Educational Sciences and Psychology. Tehran: Arsbaran. [In Persian]. Parand, R., & Qayyumi, A.A., (2017). Quality Assurance in the Higher Education System, Fifth International Conference on Research Approaches in Humanities and Management, Tehran. Iran. [In Persian]. Qalavandi, H., Beheshti Rad, R., & Qalaei, A. (2012). Assessing the quality of educational services of Urmia University based on Serqual model. Development Management Process; 25 (3). 58-65 [In Persian]. Saadipour I. (2015). Research Methods in Psychology and Educational Sciences. Tehran: Doran Publications. [In Persian]. Saif, A. (2018). Educational Measurement, Assessment and Evaluation. Tehran: Doran Publishing House. [In Persian]. Salimi, G.A. (2000). An Introduction to Research Methods in Education. Isfahan: Goya. Shams, L., Mahmoudi, S., Maleki, M. R., & Ameli, E, (2014). Assessing the quality of educational services in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Razi Medical Sciences. 21, (124). 27-36 [In Persian]. Shirbagi, N. (2011). Iranian University Teachers' and Students' Views on Effectiveness of Students' Evaluation of Teaching. Quality of Higher Education, 8, 118-131. Shirbagi, N., Hemti, A., & Nemati, S. (2016). The effect of faculty memeberss' personality on students' understanding of teaching effectiveness. Journal of Research in Teaching, 5(4), 33-50. Sobhaninejad, M., & Afshar, A. (2008). Explaining the nature and components of quality assessment of the higher education system, in order to recognize the challenges and design some innovative solutions, Islamic University, 12. 4. 65-82 [In Persian]. Van Duong, D., Binns. C.W., & Lee, A.H. (2004). Measuring Client Perceived Quality Of Maternity Services In Rural Vietnam. Int J Qual in Health Care, 6(6):447-52. Vykydal, D., Folta, M., & Nenadál, J. (2020). A Study of Quality Assessment in Higher Education within the Context of Sustainable Development: A Case Study from Czech Republic. Sustainability, 12, 4769. 1-22. Wilhelm, W. B. (2004). The relative influence of published teaching evaluations and other instructor attributes on courcse choice. Journal of Marketing Education, 26, 17-30 Yaghobi, Y., Mohammad-davoudi, A., Zamani-Moghadam, A., & Jamali, A. (2017). The quality of Educational Services from Students’ viewpoints in Guilan University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 4. (9). 67-77. [In Persian]. Yorke, M. (1995). Self- scrutiny of quality in higher education: a questionnaire, Quality Assurance in Education, 3, 1, 0-13. Zahedi S., (2011). Pecuniary on SERVQUAL model in evaluating the quality of educational services: the shahid Beheshti University School of Electrical and Computer Engineering]. The fifth Conference of assessing the quality of the university system. Tehran University. [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 658 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 540 |