
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,616 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,399 |
تاثیر متنهای علمی بر تغییر مفهومی و هیجانهای معرفتی دانشآموزان پایه ششم با توجه به نقش جنسیت | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1402، صفحه 91-66 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62708 | ||
نویسندگان | ||
زهرا چراغی خواه* 1؛ پروین کدیور2؛ مهدی عرب زاده3 | ||
1دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2استاد روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3استادیار روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بلندمدت متنهای توضیحی، تکذیبی و تکمیلی بر تغییر مفهومی دانشآموزان پایه ششم بود. همچنین، نقش تفاوتهای جنسیتی در اثربخشی متنها بر تغییر مفهومی و هیجانهای معرفتی بررسی شد. تحقیق حاضر به روش آزمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه ششم منطقه 17 تهران بود. از طریق نمونهگیری در دسترس 155 دانشآموز انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه متنی منتسب شدند. در مرحله اول، اثربخشی متنها بر تغییر مفهومی و هیجانهای معرفتی باتوجه به تاثیر نقش جنسیت ازطریق اجرای پیشآزمون–پسآزمون مقایسه شد. در مرحله دوم، اثربخشی بلندمدت متنها بر تغییر مفهومی ازطریق پسآزمون تاخیری انجام شد. ابزارهای تحقیق شامل متنهای محقق ساخته و پرسشنامه هیجانهای معرفتی (pekrun et al, 2016) بود. روش تحلیل دادههای مرحله اول، تحلیل واریانس تک عاملی و تحلیل کوواریانس تک عاملی و در مرحله دوم، t همبسته بود. یافتهها با سطح معناداری 0.05 در مرحله اول نشان داد تاثیر اجرای متنها هم بر هیجانهای معرفتی و هم بر تغییر مفهومی در هر دو نمونه معنادار است. نتایج تفکیکی نشان داد درمورد تاثیر متنها بر هیجانهای معرفتی تفاوت جنسیتی وجود ندارد. ازنظر تاثیر متنها بر تغییر مفهومی، در نمونه پسران تاثیر متن تکمیلی بر تغییر مفهومی تفاوت معناداری با متن تکذیبی و توضیحی داشت و در نمونه دختران، تاثیر متن تکذیبی بر تغییر مفهومی تفاوت معناداری با متن تکمیلی و توضیحی داشت. یافتههای مرحله دوم نشان داد متنها تاثیر خود را بر تغییر مفهومی در بلندمدت حفظ کردهاند. بر اساس یافتههای پژوهش، به نویسندگان کتب درسی و تولیدکنندگان نرم افزارهای آموزشی توصیه میشود استفاده بیشتری از متنهای تکذیبی داشته باشند | ||
کلیدواژهها | ||
متن توضیحی؛ متن تکذیبی؛ متن تکمیلی؛ تغییر مفهومی؛ هیجانهای معرفتی؛ تفاوت جنسیتی | ||
مراجع | ||
Alexander, P.A., Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (2014). “International handbook of emotions in education”. (New York, NY: Routledge). Ariasi, N., & Mason, L. (2014). From covert processes to overt outcomes of refutation text reading: the interplay of science text structure and working memory capacity through eye fixation. International Journal of Science and Mathematics Education, 12, 493–523. Carney, R. N., & Levin, J. R. (2002). Pictorial illustrations still improve students’ learning from text. Educational Psychology Review, 14, 5–26. Cheraghikhah, Z., Kadivar, P., Hassanabadi, H., & Arabzadeh, M. (2021). "Effectiveness of expository, refutational and augmented texts in elementary students’ conceptual change and epistemic emotions". A Thesis Submitted in Partial Fulfillment for the Degree of Doctor of Educational Psychology (PhD). Kharazmi University, Tehran, Iran. [in Persian] Cordova, J.R., Sinatra, G.M., Jones, S.H., Taasoobshirazi, G., & Lombardi, D. (2014). "Confidence in prior knowledge, self-efficacy, interest and prior knowledge: Influences on conceptual change". Contemporary Educational Psychology, 39, 164–174. Danielson, R.W., Sinatra, G.M., & Kendeou, P. (2016). "Augmenting the Refutation Text Effect with Analogies and Graphics". Discourse Processes, 53:5-6, 392-414. Danielson, R.W., & Sinatra, G.M. (2016). "A Relational Reasoning Approach to Text-Graphic Processing". Educational Psychology Review, 29, 55–72. Diakidoy, I.-A.N., Mouskounti, Th., Fella, A., & Ioannides, Ch. (2016). "Comprehension processes and outcomes with refutation and expository texts and their contribution to learning". Learning and Instruction, 41, 60-69. Dole, J.A., & Sinatra, G.A. (1998). "Reconceptualizing change in the cognitive construction of knowledge". Educational Psychologist, 33:2-3, 109-128. Frède, V. (2008). "Teaching astronomy for pre-service elementary teachers: A comparison of methods". Advances in Space Research, 42, 1819–1830. Guzzetti, B. J., Snyder, T. E., Glass, G. V., & Gamas, W. S. (1993). "Promoting conceptual change in science: A comparative meta-analysis of instructional interventions from reading education and science education". Reading Research Quarterly, 28, 117–159. Heddy, B.C., Danielson, R.W., Sinatra, G.M., & Graham, J. (2016). Modifying Knowledge, Emotions, and Attitudes Regarding Genetically Modified Foods. The Journal of Experimental Education, 85, 3, 513-533. Heddy, B.C., Taasoobshirazi, G., Chancey, J.B., & Danielson, R.W. (2018). "Developing and validating a conceptual change cognitive engagement instrument". Frontiers in education, 3, 43, 1-9. Hegarty, M. (2011). "The cognitive science of visual-spatial displays: implications for design". Topics in cognitive science, 3(3), 446-474. Hynd, C., McWhorter, J., Phares, V., & Suttles, C. (1994). The role of instructional variables in conceptual change in high school physics topics. Journal of Research in Science Teaching, 31, 933–946. Hynd, C., Alvermann, D., & Qian, G. (1997). "Preservice elementary school teachers' conceptual change about projectile motion". Science Education, 81, 1–27. Kendeou, P., & van den Broek, P. (2007). The effects of prior knowledge and text structure on comprehension processes during reading of scientific texts. Memory & Cognition, 35, 1567-1577. Kendeou, P., Walsh, E. K., Smith, E. R., & O’Brien, E. J. (2014). "Knowledge revision processes in refutation texts". Discourse Processes, 51, 374-397. Kendeou, P., Braasch, J.L.G., & Bråten, I. (2016). Optimizing Conditions for Learning: Situating Refutations in Epistemic Cognition. The Journal of Experimental Education, 84:2, 245-263. Kowalski, P., and Taylor, A.K. (2017). "Reducing students’ misconceptions with refutational teaching: for long-term retention, comprehension matters". Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 3, 2, 90-100. Linnenbrink-Garcia, L., Pugh, K. J., Koskey, K. L., & Stewart, V. C. (2012). Developing conceptual understanding of natural selection: The role of interest, efficacy, and basic prior knowledge. The Journal of Experimental Education, 80(1), 45–68. Mason, L., & Gava, M. (2007). "Effects of epistemological beliefs and learning text structure on conceptual change". In S. Vosniadou, A. Baltas, & X. Vamvakoussi (Eds.), Reframing the conceptual change approach in learning and instruction (pp. 165–197). Oxford, UK: Elsevier. Mason, L., Tornatora, M. C., & Pluchino, P. (2013). "Do fourth graders integrate text and picture in processing and learning from an illustrated science text? Evidence from eye-movement patterns". Computers & Education, 60, 95–109. Mason, L., Zaccoletti, S., Carretti, B., Scrimin, S., & Diakidoy, I.N. (2017a). The Role of Inhibition in Conceptual Learning from Refutation and Standard Expository Texts. Int J of Sci and Math Edu. International Journal of Science and Mathematics Education, 17, 3, 483-501. Mason, L., Baldi, R., Di Ronco, S., Scrimin, S., Danielson, R.W., & Sinatra, G.M. (2017b). “Textual and graphical refutations: Effects on conceptual change learning”. Contemporary Educational Psychology, 49, 275–288. Mayer, R. E., & Moreno, R. (2002). "Aids to computer-based multimedia learning. Learning and Instruction", 12, 107–119. Mayer, R. E. (2009). "Multimedia learning (2nd ed.)". New York: Cambridge University Press. Muis, K.R., Pekrun, R., Sinatra, G.M., Azevedo, R., Trevors, G., Meier, E., & Heddy, B.C. (2015). "The curious case of climate change: Testing a theoretical model of epistemic beliefs, epistemic emotions, and complex learning". Learning and Instruction, 39, 168-183. Muis, K.R., Sinatra, G.M., Pekrun, R., Winne, P.H., Trevors, G., Losenno, K.M., & Munzar, B. (2018). “Main and moderator effects of refutation on task value, epistemic emotions, and learning strategies during conceptual change”. Contemporary Educational Psychology, 55, 155-165. Pekrun, R., Vogl, E., Muis, K. R., & Sinatra G.M. (2016). Measuring emotions during epistemic activities: The Epistemically-Related Emotion Scales. Journal of cognition and emotion, 30, 1-9. Pourrazagh, A., Hassanabadi, H., & Arabzadeh, M. (2017). "Epistemic emotions during math problem solving among children with specific learning disorder in mathematic". A Thesis Submitted in Partial Fulfillment for the Degree of M.Sc. Kharazmi University, Tehran, Iran. [in Persian] Sinatra, G. M., Broughton, S. H. & Lombardi, D. (2014). “Emotions in science education,” In: International Handbook of Emotions in Education. eds Alexander, P.A, Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia. L., (New York, NY: Routledge), 415-436. Tippett, C.D. (2004). "Conceptual change: The power of refutation text. Unpublished master’s thesis". University of Victoria, Victoria, Canada. Tippet, Ch.D. (2010). Refutation text in science education: a review of two decades of research. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 6, 951-970. Trevors, G.J., Muis, K.R., Sinatra, G.M., Pekrun, R., & Winne, P.H. (2016) "Identity and Epistemic Emotions during Knowledge Revision: A Potential Account for the Backfire Effect". Discourse Processes, 53, 5-6, 339-370. Weingartner, K.M., & Masnick, A.M. (2019). “Refutation texts: Implying the refutation of a scientific misconception can facilitate knowledge revision”. Contemporary Educational Psychology, 58, 138–148. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |