تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,318,841 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,385,052 |
کلیشه سازی جنسیتی و بازنمایی زنان در سینمای ایران | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 15، تیر 1402، صفحه 19-35 اصل مقاله (948.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62715 | ||
نویسندگان | ||
پیام زین العابدینی* 1؛ حوری شفیعیون2 | ||
1دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه کمالالملک نوشهر، نوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
کلیشه سازی جنسیتی تمهیدی است که در واقع نمایی و برساخت پدیدههای پیرامون نقش داشته و در جهتدهی افکار عمومی اثر گذار است. رسانهها این تمهید را دستمایه قرار داده و در ترویج، شکلدهی و تهییج مخاطبانشان از آن استفاده میکنند. سینما از مهمترین ژانرهایی است که به مدد کلیشه سازی جنسیتی سعی در بازنمایی تصاویر خاصی از جهان زنانه و ارتباط آن با جامعه مردسالار دارد. سینما به دلیل ویژگیهای بارز خود یعنی واقعنمایی، همدلی، همذات پنداری و گریزخواهی، بهعنوان رسانهای دیداری و کاربردی در فرآیند ارتباطات تلقی میشود و مخاطبان زیادی دارد. به همین دلیل است که مدیران و کارشناسان این صنعت باید دانش و آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند ارتباطات مناسبی را با مخاطب برقرار کنند. تاریخ سینمای ایران گویای آن است که هیچگاه از پرداختن به کلیشههای جنسیتی مبرا نبوده است. پژوهش حاضر با هدفی کاربردی کلیشه سازی جنسیتی را در سینمای ایران مورد مداقه قرار داده و مسئلهی اصلی آن واکاوی نمایش زنان در سینمای پس از انقلاب می باشد. روش تحقیق کیفی با رویکردی توصیفی تحلیلی است و به شیوه جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و آرشیوهای صوتی و تصویری انجام شده است. از اینروی برای آشکارسازی مسئله پژوهش فیلم های ریحانه، عینک دودی، گیس بریده، رسوایی که پس از انقلاب تولید و پخش شده است بر مبنای گزینش هدفمند از موارد مطلوب انتخاب و بر اساس مبانی نظری پژوهش تحلیل کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ برساخت؛ کلیشه سازی؛ جنسیت؛ زنان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |