
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,336 |
طراحی الگوی یاددهی- یادگیری برای دانشآموزان دوره دوم ابتدایی (مورد مطالعه شهر تهران) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1402، صفحه 65-40 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62722 | ||
نویسندگان | ||
فرشته فلاحتینژاد1؛ امیر حسین مهدیزاده* 2؛ عباس قلتاش3؛ علیرضا عراقیه4؛ بتول فقیه آرام2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران. | ||
2استادیار، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | ||
4دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی یاددهی- یادگیری برای دانشآموزان دوره دوم ابتدایی (مورد مطالعه شهر تهران) بوده است. پژوهش از نظر طرح، جزو پژوهشهای کیفی و روش مورد استفاده در مرحله کیفی تحلیل مضمون بود، که بهمنظور گردآوری و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استقرایی (شبکه مضامین- استرلینگ) استفاده گردید. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش، خبرگان علمی دانشگاهی بودهاند که با روش نمونهگیری هدفمند، 14 نفر از صاحبنظران کلیدی انتخاب شدند. در این مطالعه از ابزار "فرم بررسی اسناد" استفاده شده است. که 14 تن از متخصصین برنامهریزی درسی و روانشناسی تربیتی در دانشگاهها انتخاب و دربارۀ هریک از مضامین نظرخواهی شد. در بخش سند کاوی نیز از 48 مورد مستندات شامل مقالات در پایگاهها و وب سایتهای معتبر، کتابها، پایاننامهها، که اسناد فارسی به تعداد 26 مورد و در فاصله زمانی سالهای 1387 الی 1400 و 22 مورد اسناد انگلیسی در فاصله زمانی 1991 الی 2022 استفاده شده است. با استفاده از روش همسوسازی، اعتبار دادهها مورد تایید قرار گرفته است. یافتهها نشان داد که در اولین کدگذاری 297 شاخص استخراج گردید و سپس در در دور دوم کدگذاری، 25 کد حذف و یا ادغام گردیدند و 272 شاخص بدست آمد. همچنین نشان داد در الگوی مذکور پنج عامل 1- اهداف، 2- عوامل دانشمحور، 3- عوامل حمایتمحور، 4- فرایندهای یاددهی– یادگیری، 5- عوامل سنجشمحور و 38 مؤلفه و 265 شاخص مورد تائید قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی کیفی؛ یاددهی- یادگیری؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
Asadi Miyanai, G. (2020). "The effect of teaching-learning methods in entrepreneurship education of second grade elementary students in Sari". Master Thesis, Islamic Azad University, Sari Branch, Faculty of Humanities, Curriculum Planning. [in Persian] Azizi, A., Ahmadi, F., Zamiranoori, J., & Rashidi, R. (1400). Investigating the effect of physics education with a modeling approach on improving learning and resolving students' misconceptions. Journal of Teaching Research, 9 (4), 254-272. [in Persian] Daryaeian, M., Farkhonejad, A., & Golestaneh, S.M. (2015). Pathology of teaching and learning strategies in formal education from the perspective of teachers and high school students in Rig port area. The Second National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran, Soroush Hekmat Mortazavi Islamic Studies and Research Center, Mehr Arvand Institute of Higher Education, Center for Strategies for Achieving Sustainable Development, https: // www. civilica.com/Paper-EPSCONF02-EPSCONF02_0664.html [in Persian] Jawdani, M., Marzooqi, R., Cheng Steel, p., Mohammadi, M., & Turkzadeh, J. (2015). Developing a quality model for managing teaching-learning processes in elementary school. Teaching and Learning Research, 2(7), 148-133. [in Persian] Hajizad, M., & Yazdani, A.H. (2021). Investigating the role of mobile learning in the teaching-learning process. The Second National Conference on New Findings of Teaching-Learning in Primary School, Bandar Abbas, https://civilica.com/doc/111 5668[in Persian] Khanal, L., Giri, J., Shah, S., Koirala, S., & Rimal, J. (2019). "Influence of learning-style preferences in academic performance in the subject of human anatomy: an institution-based study among preclinical medical student"s. Advances in medical education and practice, 10, 343. Levy, A. (2018). "Investigating the Experience of Water: A Case Study of Teaching and Learning in Elementary School Science". Mathematics, Science, and Technology, https://doi.org /10.7916/D8TM8TN5 Gholamian, R., Hashemi, S. A., Machinist, A.A., & Behrozi, M. (2021) Teaching Methods - Learning the integrated curriculum of social education in primary school. Educational Management Research, 11(44), 26-15. [in Persian] Maulani, S., Musthafa, B., & Agustin, M. (2020). Designing an early literacy learning model for elementary school. Journal of Physics: Conference Series, 1470, 25-27. [in Persian] Nurchasanah, N., Suyono, S., Murthado, N., & Habsari, Z. (2020). "Class Management of Learning Models Design in Elementary School: Research Results Metasynthesis". 2(1), 431-447. Wang, Q. (2019). Developing a Technology-supported Learning Model for Elementary Education Level. Mimbar Sekolah Dasar, 6(1), 141-146. doi:http://dx. doi.org/10.17509/mimbar-sd.v6i1.15901. Zakeri, A., Kurd Noghabi, R., & Sadr al-Ashrafi, M. (2010). Investigating the teaching-learning processes in technical and vocational education. Journal of Educational Technology, 4 (4), 237-228. [in Persian] Zakavi, N. K. (2020). "Identifying the factors of school popularity and its relationship with the teaching-learning process of students". Master Thesis, Amol Institute of Higher Education. [in Persian] Zarei, M.H., Mirshah Jafari, S. I., & Liaqtdar, M.J. (2018). Explain the appropriate teaching-learning and evaluation approaches for the professional development curriculum of preschool teachers. Two Quarterly Journal of New Educational Approaches, 12 (12), 130-114. [in Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 400 |