
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,361 |
تبیین جامعهشناختی مصرف فیلم در شهر اصفهان | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 15، تیر 1402، صفحه 55-70 اصل مقاله (710.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62777 | ||
نویسندگان | ||
احسان آقابابایی* 1؛ فاطمه السادات فاطمی2؛ وحید قاسمی3 | ||
1استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استاد گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
مصرف نه صرفاً یک روند اقتصادی منفعتگرایانه، بلکه امری اجتماعی و شامل نشانهها و نمادهای فرهنگی است. به همین نسبت مصرف فیلم و سینما متمایز از تعینات اجتماعی و فرهنگی نیست. هدف مقاله حاضر آن است که به تبیین جامعهشناختی مصرف فیلم و سینما در شهر اصفهان بپردازد. چارچوب نظری مقاله با محوریت نظریه فرهنگی پی یر بوردیو و اضافه کردن برخی از متغیرهای مغفول در اندیشه وی تدوین شده است. برای نیل به هدف اصلی، روش پیمایشی در پارادایم پوزیتویسیتی اقتباس می گردد. جامعۀ آماری شامل 1972660 نفر، حجم نمونه برابر با 401 نفر و شیوۀ نمونهگیری از نوع سهمیهای است. بهمنظور آزمون فرضیات و تعمیم نتایج بهدستآمده از حجم نمونه به جامعه آماری، از مدلهای رگرسیونی ساده و چندگانه با متغیر پنهان، ضریب همبستگی پیرسون و مدل همبستگی، آزمون تحلیل واریانس یا آنوا و آزمون تی نمونههای مستقل برای بررسی فرضیههای پژوهش استفادهشده است. با توجه به یافتههای این پژوهش سرمایۀ فرهنگی و مؤلفههای آن (عینیت یافته، تجسمیافته، نهادینهشده)، دانش سینمایی، گروههای مرجع و سرمایه اقتصادی بر مصرف فیلم و سینما تأثیرگذار بودهاند، اما متغیرهای جنسیت، قومیت، وضعیت تأهل و میزان تحصیلات بر مصرف فیلم و سینما تأثیر معناداری نداشتهاند. متغیر دانش سینمایی نقش میانجی جزئی در رابطه بین سرمایۀ فرهنگی و مصرف فیلم و سینما داشته اما متغیر سرمایۀ فرهنگی بهعنوان میانجی، نقشی در رابطۀ بین سرمایۀ اقتصادی و مصرف فیلم و سینما نداشته است. با توجه به مدل کلی پژوهش نیز میتوان چنین استنباط نمود که بهطورکلی 40 درصد واریانس متغیر مصرف فیلم و سینما توسط متغیرهای مستقل این پژوهش تبیین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مصرف؛ سرمایۀ فرهنگی؛ دانش سینمایی؛ گروههای مرجع | ||
مراجع | ||
اترینگتون-وایت، کریستین و داوتی، روث (1397). درک تئوری فیلم. جلد دوم، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: واحه.
استم، رابرت (1383). مقدمهای بر نظریهی فیلم. به کوشش احساس نوروزی، تهران، انتشارات سورهی مهر.
آقابابایی، احسان (1401). فیلم و جامعۀ ایرانی. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
باکاک، رابرت (1381). مصرف. ترجمه خسرو صبری. تهران: نشر شیرازه.
بهار، مهری (1390). مصرف و فرهنگ. تهران: سمت.
بیرو، آلن (1380). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه باقر ساروخانی. تهران: نشر کیهان.
ترنر، گریم (1395). سینما: کنش اجتماعی، ترجمه علی سیاح، تهران: انتشارات دنیای اقتصاد.
ثقفی، سیدمحمد و شالچی، وحید (1391). عطش منزلت در جامعه ایرانی. مجله جامعهشناسی ایران، 14(2): 56-30.
حبیبی، غلامحسین (1393). بینش روششناختی، تحقیق در علوم اجتماعی پارادایمها، روشها و تکنیکها. تهران: کتاب همه.
خاکی، غلامرضا (1382). روش تحقیق (با رویکردی به پایاننامه نویسی). تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مرکز تحقیقات علمی کشور: کانون فرهنگی انتشاراتی درایت.
ذکایی، محمد سعید (1392). فراغت، مصرف و جامعه (گفتارهایی انتقادی). تهران: تیسا.
صمیم، رضا و فاطمی، ساسان (1386). پژوهش جامعهشناختی در باب مصرف موسیقایی در بین افرادی با پایگاههای اجتماعی متفاوت (مطالعه موردی تهران). نشریه هنرهای زیبایی، 22، 127- 135.
فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: انتشارات صبح صادق.
فرهادیمحلی، محمود؛ ترکمان، فرح و کاظمیان، مهرداد (1393)، بررسی جامعهشناختی مصرف سینما (مطالعۀ موردی شهروندان ساروی). دومین کنفرانس ملی جامعهشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
فیلیپس، ویلیام اچ (1388). پیشدرآمدی بر فیلم. تهران: فارابی.
کاظمی، عباس (1395). امر روزمره در جامعه پساانقلابی. تهران: انتشارات فرهنگ جاوید.
کاظمیان، مهرداد؛ ابراهیمی، قربانعلی و همتی, زهرا (1392). مصرف سینما و عوامل اجتماعی مرتبط با آن. جامعهشناسی هنر و ادبیات، 5(22)، 240-221.
کاظمیان، مهرداد (1391). بررسی جامعهشناختی مصرف سینما (مطالعه موردی شهر مشهد). وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه مازندران.
کلانتری، عبدالحسین؛ رستمعلیزاده، ولیاله و نسیمافزا، اعظم (1392). تحصیلات و مصرف فرهنگی در شهر تهران. فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 2 (1): 111- 131.
کلمن، فلیسیتی (1400). نظریه فیلم: آفرینش گرامر سینمایی. تهران: نشر بان.
گرایینژاد، غلامرضا؛ هادینژاد، منیژه و بختیاری، آرزو (1389). بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر تقاضای سینمای ایران. فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 11(9)، 179-147.
گری، گوردون (1396). سینما: انسانشناسی تصویری. ترجمه مازیار عطاریه، تهران: شورآفرین.
گونتر، بری (1384). روشهای تحقیق رسانهای. مترجم مینو نیکو. تهران: اداره کل پژوهشهای سیما.
موان، رافائل (1393). ژانرهای سینمایی. مترجم علی عامری مهابادی. تهران: مینوی خرد.
میرفردی، اصغر؛ ولینژاد، عبدالله و خانمحمدی، احسان (1398). سبک مصرف سینما و رابطۀ آن با سواد سینمایی در بین دانشجویان دانشگاه ایلام، فصلنامۀ علمی – پژوهشی توسعه اجتماعی. 14 (2)، 1-32.
هیل، جان و پاملا چرچ، گیبسن (1388). رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم. ترجمه علی عامری مهابادی، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر.
References Alexander, J., & Seidman, S. (1990). Culture and Society: Contemporary Debates. Cambridge University Press. Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Routledge. Katz_Gerro, T. & Sullivan, O. (2010). Voracious Cultural Consumption: The Intertwining of Gender and Social Status. Time and Society, 19 (2),193_219 Larkin, B. (2002). The Materiality of Cinema Theaters in Northern Nigeria. In F. Ginsburg, L. Abu-Lughod & B. Larkin (Ed.), Media Worlds: Anthropology on New Terrain (pp. 317-336). Berkeley: University of California Press. Lizardo, O. (2006). The puzzle of Women's Highbrow Culture Consumption Integrating Gender and Work in to Bourdieus Class Theory of Taste. Poetics, 34, 1_24 Miles, S. (1998). Consumerism as a Way of Life. London: Sage. Willekens, M., & Lievens, J. (2014). Family (and) culture: The effect of cultural capital within the family on the cultural participation of adolescents. Poetics, 42, 98-113. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |