
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,802 |
تجربیات بینالمللی در زمینه ارزشیابی کیفیت برنامه درسی تربیت معلم | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 5، تیر 1402، صفحه 19-1 اصل مقاله (515.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2023.62790 | ||
نویسندگان | ||
داود میرزایی1؛ یحیی معروفی* 2 | ||
1استادیارمطالعات برنامه درسی گروه علوم تربیتی،دانشکده ادبیات علوم انسانی،دانشگاه لرستان،خرم اباد، لرستان،ایران | ||
2دانشیار مطالعات برنامه درسی،گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،دانشگاه کردستان،ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربیات بینالمللی در زمینه ارزشیابی کیفیت برنامه درسی تربیت معلم است. روش پژوهش مروری – کتابخانه ای بوده است. یافتهها برخی تجربیات بین المللی را نشان داد که می توان از این تجربیات در دانشگاه فرهنگیان استفاده کرد. از جمله تجربیات می توان به چندین طرح یونسکو (موسسه ابتکار آموزش معلم برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا؛ شبکه معلم آمریکای لاتین و کارائیب و...)؛ موسسه استرالیا برای آموزش و رهبری مدرسه؛ تجربه سنگاپور جهت تضمین کیفیت در آموزش معلمان،؛ شاخصهای ارزشیابی سیستمهای آموزش معلمان بینالمللی (انگلستان)؛ سایت موسسه تحقیقاتی دانشگاههای عمومی امریکا، مکزیک و کانادا؛ شورای ملی اعتباربخشی آموزش معلمان در ایالاتمتحده آمریکا؛ شورای ملی ارزشیابی و اعتباربخشی هند اشاره کرد. در اکثر کشورها اعطای اعتبار مراکز تربیتمعلم، به مراکزی واگذار میشود که میتوانند باعث کیفیت حداکثری در سیستم آموزشی شوند، اعطای اعتبار میتواند طیف 3 تا 5 ساله را در بر داشته باشد و پس از زمان در نظر گرفته شده، موسسه تربیتمعلم تحت ارزشیابی مجدد قرار میگیرد. عدم دخالت سازمانهای دولتی در برنامه مراکز تربیتمعلم وجود دارد و مؤسساتی ارزشیابی بیرونی را برعهده دارند. شیوههای متنوع و مختلف ارزیابی درونی و بیرونی کیفیت مورداستفاده قرار میگیرد و در برخی کشورها مؤسسات اعتباربخشی و ارزیابی کیفیت مستقل از تربیتمعلم هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربیات بینالمللی؛ ارزشیابی کیفیت برنامه درسی؛ تربیت معلم | ||
مراجع | ||
Acedo, C. (2012). Internationalization of teacher education. Adamu, A. Y., & Addamu, A. M. (2012). Quality assurance in Ethiopian higher education: Procedures and practices. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 838-846. Aliari, Sh; Maliki, H; Pazargadi, M; Abbaspour; A. (2012) Compilation and standardization of quality evaluation indicators and validation of the curriculum of the Undergraduate in the field of nursing in the universities of medical sciences of the country, Journal of Educational Studies NAMA, 10(1): 50-61 [in Persian]. Amraleh, O; Hakimzadeh, R.(2013) Comparative study of teacher training curriculum quality assessment system in South Korea, England and Iran, Higher Education Curriculum Studies, 5 Sham 5(9): 25-7 [in Persian]. Ayers, J. B., & Berney, M. F. (Eds.). (2012). A practical guide to teacher education evaluation (Vol. 27). Springer Science & Business Media. Barnett, R. and K. Coate (2005). Engaging the Curriculum in Higher Education, Society for Research into Higher Education & Open University Press. Calvo-Porral, C. Lévy-Mangin, J. P. & Novo-Corti, I. (2013). Perceived quality in higher education: An empirical study. Marketing Intelligence & Planning, 31(6): 601-619. Elassy, N. (2015). The concepts of quality, quality assurance and quality enhancement. Quality Assurance in Education, 23(3), 250-261. European Commission (2007). Schools for the 21st century. (Commission Staff Working Paper). Brussels: European Commission. Eurydice (2002). Initial training and transition to working life. Volume 1, The teaching profes sion in Europe: Profile, trends and concerns. General lower secondary education. Brussels: Eurydice Florida, J. S., & Quinto, M. P. (2015). QUALITY INDICATORS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: IMPLICATIONS TO GLOBAL COMPETITIVENESS. The Online Journal of Quality in Higher Education, 2(4). Henson, K. T. (2015). Curriculum planning: Integrating multiculturalism, constructivism, and education reform. Waveland Press. Hidalgo, E., Villoria, J., & Romero-Cerezo, C. (2011). The necessity and challenge of setting up a quality assurance system in the higher education system in Andalusia (Spain). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2972-2976. Khaleghinezhad, S. A, (2015) Designing an Evaluation Model for the Undergraduate Curriculum of Higher education System, Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy (Ph.D) in Curriculum Studies, Allameh Tabataba’i University[in Persian]. Khuanwang, W., Lawthong, N., & Suwanmonkha, S. (2016). Development of Evaluation Standards for Professional Experiential Training of Student Teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217, 878-886. Krull, E., Korgesaar, J., Moore, K., & Hopkins, S. (1998). Perceptions of Estonian and American Teacher Educators Towards NCATE Standards: A Comparative Study. International Education, 28(1), 65. Mathison, S. (1992). An evaluation model for inservice teacher education. Evaluation and Program Planning, 15(3), 255-261. National Assessment and Accreditation Council (2007). Quality indicators for teacher education. Banglore: National Recognition Information Centre for the United Kingdom (UK NARIC). (2012). An assessment of international teacher training systems: equivalence for England. Ng, P. T. (2008). The phases and paradoxes of educational quality assurance: The case of the Singapore education system. Quality Assurance in Education, 16(2), 112–125. Niemi, H. (2011). Educating student teachers to become high quality professionals-a Finnish case. CEPS journal, 1(1), 43-66. Noaman, A. Y., Ragab, A. H. M., Fayoumi, A. G., Khedra, A. M., & Madbouly, A. I. (2013). HEQAM: A developed higher education quality assessment model. In Computer Science and Information Systems (FedCSIS), Federated Conference on . IEEE. 739-746 Noaman, A. Y., Ragab, A. H. M., Madbouly, A. I., Khedra, A. M., & Fayoumi, A. G. (2017). Higher education quality assessment model: towards achieving educational quality standard. Studies in Higher Education, 42(1), 23-46.. Rebollo, F. V. & Ivars Baidal, J. A. (2004). Sustainability indicators in Spanish tourism, Plicy ,University of Alicante Ried, L. D. (2011). A model for curricular quality assessment and improvement. American journal of pharmaceutical education, 75(10), 196-2003. Rinne, I., Lundqvist, U., Johannsen, B. F., & Yildirim, A. (2023). “When you get out there, you don't have a toolbox”. A comparative study of student teacher's identity development in Swedish and Danish teacher education. Teaching and Teacher Education, 122, 103958. Swennen ,A· van der Klink ,M (2009)Becoming a Teacher Educator.Theory and Practice for Teacher Educators. Springer Science. Tan, O. S., Liu, W. C., & Low, E. L. (Eds.). (2017). Teacher Education in the 21st Century: Singapore’s Evolution and Innovation. Springer. Teachers Council of Thailand. (2006). Guide of Education Practice. Bangkok, Thailand United Kingdom (UK NARIC). (2012). An assessment of international teacher training systems: equivalence for England. Usen, A. (2011). The Factors Influencing Class Teacher Students Evaluations Relating to the Quality of Initial Teacher Education in Tallinn University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1289-1295. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 416 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |