
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,598 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,387 |
تجربیات بینالمللی در زمینه ارزشیابی کیفیت برنامه درسی تربیت معلم | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 5، تیر 1402، صفحه 19-1 اصل مقاله (515.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داود میرزایی1؛ یحیی معروفی* 2 | ||
1استادیارمطالعات برنامه درسی گروه علوم تربیتی،دانشکده ادبیات علوم انسانی،دانشگاه لرستان،خرم اباد، لرستان،ایران | ||
2دانشیار مطالعات برنامه درسی،گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،دانشگاه کردستان،ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربیات بینالمللی در زمینه ارزشیابی کیفیت برنامه درسی تربیت معلم است. روش پژوهش مروری – کتابخانه ای بوده است. یافتهها برخی تجربیات بین المللی را نشان داد که می توان از این تجربیات در دانشگاه فرهنگیان استفاده کرد. از جمله تجربیات می توان به چندین طرح یونسکو (موسسه ابتکار آموزش معلم برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا؛ شبکه معلم آمریکای لاتین و کارائیب و...)؛ موسسه استرالیا برای آموزش و رهبری مدرسه؛ تجربه سنگاپور جهت تضمین کیفیت در آموزش معلمان،؛ شاخصهای ارزشیابی سیستمهای آموزش معلمان بینالمللی (انگلستان)؛ سایت موسسه تحقیقاتی دانشگاههای عمومی امریکا، مکزیک و کانادا؛ شورای ملی اعتباربخشی آموزش معلمان در ایالاتمتحده آمریکا؛ شورای ملی ارزشیابی و اعتباربخشی هند اشاره کرد. در اکثر کشورها اعطای اعتبار مراکز تربیتمعلم، به مراکزی واگذار میشود که میتوانند باعث کیفیت حداکثری در سیستم آموزشی شوند، اعطای اعتبار میتواند طیف 3 تا 5 ساله را در بر داشته باشد و پس از زمان در نظر گرفته شده، موسسه تربیتمعلم تحت ارزشیابی مجدد قرار میگیرد. عدم دخالت سازمانهای دولتی در برنامه مراکز تربیتمعلم وجود دارد و مؤسساتی ارزشیابی بیرونی را برعهده دارند. شیوههای متنوع و مختلف ارزیابی درونی و بیرونی کیفیت مورداستفاده قرار میگیرد و در برخی کشورها مؤسسات اعتباربخشی و ارزیابی کیفیت مستقل از تربیتمعلم هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربیات بینالمللی؛ ارزشیابی کیفیت برنامه درسی؛ تربیت معلم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |