
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,622 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,400 |
تجارب زیسته معلمان از کاربرد فناوری در برنامه درسی دوره متوسطه: یک مطالعه ی پدیدارشناسانه | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62924 | ||
نویسندگان | ||
سیروس منصوری* 1؛ بهمن یاسبلاغی2؛ فاطمه جعفری2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه اراک | ||
2دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجارب زیسته معلمان از کاربرد فناوری در برنامه درسی دوره متوسطه صورت گرفت. رویکرد پژوهش کیفی و روش مطالعه نیز پدیدارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان دوره متوسطه که تجربه استفاده از فناوری در اجرای برنامه درسی را داشتند تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس قاعده اشباع نظری دادهها بود بنابراین بر اساس قاعده اشباع نظری، مشارکتکنندگان پژوهش به حجم 19 نفر با استفاده از نمونه گیری هدفمند از نوع مطلوب انتخاب شدند. معیار انتخاب مشارکتکنندگان پژوهش معلمانی بود که فناوریهای آموزش را در اجرای آموزش بکار بردهاند، بود. ابزار پژوهش، مصاحبههای نیمه ساختارمند بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. از تحلیل مصاحبهها 8 مضمون سازماندهنده و 104 مضمون پایه استخراج شد. یافتهها نشان داد که تسهیل یادگیری، تغییرات مثبت پداگوژیگی، نوآوریهای جدید فناورانه، تسهیل فرایندهای اداری، عدم وجود بسترها و زیرساخت های فنی مناسب، چالشهای مربوط به نیروی اسانی، چالشهای مدیریتی، چالشهای پیامدی از اصلیترین تجارب معلمان در فرایند اجرای برنامه درسی مبتنی بر فناوری بود. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که متولیان نظام آموزشی به منظور افزایش استفاده از فناوری-های آموزش در اجرای برنامه درسی میبایست بسترهای فنی، قانونی و مدیریتی بکارگیری این فناوریها را تسهیل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب زیسته؛ پداگوژی؛ فناوری؛ معلمان؛ برنامه درسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 436 |