
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,376 |
رمزگان هرمنوتیکی و نقش آن در روایتهای پلیسی -جنایی | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 9، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2024.141279.1109 | ||
نویسندگان | ||
هیوا حسن پور* 1؛ پریسا گلستانی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضربااستفاده ازروش توصیفی-تحلیلی وباتکیه بر رمزگان هرمنوتیکی ازرمزگانهای پنجگانۀ بارت، به قرائت رمان سین مثل سودابه از کاوه میرعباسی پرداخته است تانشان داده شود گسست اصلی ومتمرکز این روایت برچه چیزی بنا شده و و فرمولبندیهای آن به چه شکلی هستند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: گسست اصلی ومتمرکزروایت (معما)، گمشدن سودابه است. به دلیل موقعیت برابر خواننده وشخصیتهای داستانی درابتدای روایت، حالت شوک وسپس به دلیل کشف نشانهها وبرتر شدن جایگاه خواننده درقیاس باشخصیتهای داستانی، حالت تعلیق ودرنهایت، چرایی گم شدن سودابه وپیوندی که نشانهها با فرامتن شاهنامه برقرار میکند، معمای اصلی داستان راخلق میکند. میرعباسی باتکیه بر بافت فرهنگی-جنسیتی (عدم امکان ازدواج نامادری باپسرخوانده) به وقوع بحران روایی دامن زده است. همچنین به دلیل وجود سرقت وقتل در این رمان، برخلاف نظر بارت، نمیتوان آن را رمان کارآگاهی ویا رمان پلیسی صِرف دانست بلکه این رمان را بایدرمان پلیسی-معمایی-جنایی نامید. بدین معنی که هم موقعیت سفید(سارق، مسروق، کارآگاه)و هم موقعیت سیاه(قاتل، مقتول، کارآگاه)را باهم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رولان بارت؛ رمزگان هرمنوتیکی؛ سین مثل سودابه؛ کاوه میرعباسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 |