
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,351 |
بررسی بازنمایی های شکل های هندسی دانش آموزان متوسطه: نقش درک های شناختی درحل تکالیف هندسی شامل شکل | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 37، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.139933.1886 | ||
نویسندگان | ||
سیما ربی1؛ نسیم اصغری* 1؛ احمدرضا حقیقی2؛ محمد علی فریبرزی عراقی3 | ||
1گروه ریاضی و علوم کامپیوتر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه ریاضی،دانشکده آمار،ریاضی و رایانه-دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3گروه ریاضی و علوم کامپیوتر، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تجسم شکل های هندسی یکی از چالش هایی است که دانش آموزان حین انجام تکلیف در فرایند یادگیری هندسه با آن روبه رو می شوند. با وجود تاکید دووال بر اهمیت تشخیص سریع ویژگی های مرتبط در یک شکل داده شده در تکلیف هندسه، تحقیقات بیشتری لازم است تا به چگونگی بکارگیری درک های شناختی در نگاه کردن به شکل هندسی توسط دانش آموزان بپردازد و بررسی نماید آیا درک های بکارگرفته شده حل تکلیف را تسهیل نموده و یا مانعی در برابر آن قرار می دهد. هدف این مطالعه آن است که چگونه با استفاده از شکل ها در تکلیف هندسی می توان درک های شناختی بکار گرفته شده توسط دانش آموزان را در مواجهه با شکل هندسی حین انجام تکلیف شناسایی نمود. بنابراین 305 دانش آموز در پایه های نهم، دهم و یازدهم به چهار تکلیف هندسه پاسخ دادند. دست نوشته های دانش آموزان براساس تعامل های شناختی موجود در فعالیت هندسی مبتنی بر دووال کدگذاری شدند. تجزیه و تحلیل کیفی پاسخ ها نشان داد بیشتر دانش آموزان در هرسه پایه برای استدلال درباره روابط هندسی و استنتاج از آنها از درک دریافتی استفاده می کردند حتی زمانیکه اطلاعات مورد نیاز برای آن استدلال ها در صورت مساله بیان نشده بود. علاوه بر آن مشاهده گردید دانش آموزان در پایه نهم با شکل بندی هایی نو و متفاوت از شکل داده شده، از استدلال شکلی به عنوان یک تکنیک اثبات بهره بردند در حالی که دانش آموزان در پایه های بالاتر بیشتر به روش های قراردادی اعتماد داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
درک دریافتی؛ درک عملیاتی؛ درک استدلالی؛ درک ساختاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 |