
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 367 |
تعداد مقالات | 3,581 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,565,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,150,134 |
مدل سازی عوامل موثر بر ایفای نقش مشتری بر نوآوری و توسعه محصولات کاشی و سرامیک ایران: رویکرد کمی مبتنی بر معادلات ساختاری | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 1، خرداد 1404، صفحه 1-19 اصل مقاله (716.89 K) | ||
نوع مقاله: برگرفته از پایان نامه و رساله | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cbsj.2024.138594.2485 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا والا1؛ مهرداد اقا محمد علی کرمانی* 2؛ جواد مشایخ2 | ||
1مدیر عامل شرکت دیجی کاشی یزد | ||
2استاد یار دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
چکیده | ||
تأثیر عوامل مختلف بر ایفای نقش مشتری در نوآورى و توسعه محصول جدید بنگاه به شدت متأثر از شرایط زمینه اى است. با توجه به اهمیت اقتصادى و راهبردى صنعت کاشی و سرامیک، این مقاله کوشــیده اســت عوامل مؤثر بر ایفای نقش مشتری در نوآوری و توسعه محصولات این بخش را مدلســازى نماید. بدین منظور، پیمایشــی با مشــارکت مدیران 160 پروژه توسعه محصول جدید در 18 شرکت فعال در این حوزه به عنوان نمونه آمارى انجام شــده اســت و ســپس دادههاى به دست آمده با تکیه بر چارچوب معادلات ســاختارى و با به کارگیرى روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مدلسازى شده اند. بر اساس یافته ها، اگرچه هر دو دسته عوامل درون بنگاهی و برون بنگاهی از تأثیر معنادارى بر ایفای نقش مشتری در نوآورى و توسعه محصول بنگاه برخوردارند؛ میزان تأثیرگذارى عوامل برون بنگاهی بیشــتر اســت. همچنین ذیل عوامل برون بنگاهی، پیامد های بازار شامل عملکرد رقابتی و برتری رقابتی و در میان عوامل درون بنگاهی، پیامد های عملیاتی شامل کیفیت فنی و سرعت نوآوری بیشترین تاثیر را بر ایفای نقش مشتری در توسعه محصول جدید و عملکرد نوآورى بنگاه دارند. از آنجا که عوامل برون بنگاهی عمدتاً خارج از کنترل بنگاهها و مدیران آنها بوده و بیشتر متأثر از سیاستهاى دولت هستند، تأثیر بالاى این دسته از عوامل، مؤید نقش مهم سیاســتگذاران در این زمینه اســت؛ چراکه آنها قادرند با طراحی و اجراى سیاستهاى کارآمد، تأثیر قابل توجهی بر ایفای نقش مشتری در توسعه محصول و عملکرد نوآورى بنگاههای کاشی و سرامیک داشته باشند | ||
کلیدواژهها | ||
ایفای نقش مشتری؛ عملکرد نوآورى؛ مدلسازى معادلات ساختارى؛ توسعه محصول جدید؛ کاشی و سرامیک | ||
مراجع | ||
منابع
رحیمنیا، فریبرز؛ قناعت، نگار و کفاشپور، آذر (1401). تاثیر نقش میانجیگری تصویر احساسی و عملکردی برند بر روابط بین محتوای تبلیغات و پیشبرد فروش رسانههای اجتماعی و قصد رفتاری مصرفکنندگان. مطالعات رفتار مصرفکننده، 9 (4)، 173-191.
شعبانی، اکرم؛ منصوریمحمدآبادی، سلیمان؛ میرفخرالدینی، سیدحیدر و صفری، خلیل (1395). تاثیر مشارکت مشتری بر توسعه محصول جدید: نقش میانجی پیامدهای بازار. انجمن علوم مدیریت ایران، 11 (44)، 57-78.
صدیقی، ابوالقاسم؛ یزدانپور، علی و هادیزاده، علی اصغر (1397). بررسی تاثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان در پژوهشهای انجامشده در ایران. ششمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی، مدیریت و کارآفرینی ایران، ایران، تهران.
فانی، مجید؛ غمخواری، سیده معصومه؛ رسولی، نسرین و ترابی، محمدامین (1402). نقش میانجی نفرت از برند در تأثیر تجربه منفی مشتری بر مقابله با برند و اجتناب از برند. مطالعات رفتار مصرفکننده، 10 (1)، 1-25.
References
Antikainen, I., & Ellis, R. (2011). A RE-AIM evaluation of theory-based physical activity interventions. Journal of Sport and Exercise Psychology, 33(2), 198-214.Brockhoff, K. (2013). Customers’ perspectives of involvement in new product development. Int. J. Technol. Manag, 26(5/6), 464.Chien, S., & Chen, J. (2010). Supplier involvement and customer involvement effect on new product development success in the financial service industry. Serv. Ind. J., 30(2),185–201.Carbonell, P., Rodriguez-Escudero, A. I., & Devashish, P. (2009). Customer involvement in new service development: An examination of antecedents and outcomes. Journal of Product Innovation Management, 26(5), 536–550.Degrell, A. (2019). Applying Customer Involvement in B2B Sales: case study on a medical device company. JOUR.Ekdahl, A., & Sandell, J. (2019). Customer involvement in business model innovation. Umeå School of Business and Economics, 102.Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. J. Mark. Res., 18(9), 39–50.Fani, M., Ghamkhauri, S. M., Rasouli, N., & Torabi, M. A. (2024). The mediating role of brand aversion in the effect of negative customer experience on brand coping and
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 322 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |