
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,538 |
تأملی در سینمای عباس کیارستمی از منظر نظریۀ هرمنوتیکی والتر بنیامین | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 23، فروردین 1404، صفحه 36-48 اصل مقاله (690.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2025.141232.1520 | ||
نویسندگان | ||
پریزاد سینایی1؛ امیر نصری* 2؛ علی اکبر احمدی افرمجانی3 | ||
1گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
والتر بنیامین متفکر و منتقد آلمانی، در مقالة «اثر هنری در عصر بازتولیدپذیری تکنیکی آن» بیان میکند اثر هنری در دورة معاصر با تأکید بر ارزش نمایشی بودنش کارکردهای جدیدی یافته که سینما بهترین نمونة آن است. فیلم بیش از هر رسانة دیگری میتواند تودهای شود. بنابراین، کل توده به مقام منتقد و تأویلگر ارتقا مییابد. از سوی دیگر، عباس کیارستمی، یکی از تأثیرگذارترین سینماگران جهان، همواره بهنحوی فیلمهایش را میسازد که مخاطب در تأویل آنها مشارکت کند. این پژوهش در پی پاسخ به این مسئله است که چه نسبتی بین آراء والتر بنیامین و آثار کیارستمی در باب تأویلگرایی وجود دارد؟ پژوهش پیشِ رو به تشریح چارچوب فکری والتر بنیامین در باب نظریۀ تأویلگرایی و متناظر آنها در فیلمهای کیارستمی میپردازد. هدف از این مطالعه توجه به تشابهات تواردی موجود در آرای بنیامین و چشمانداز سینمایی کیارستمی در باب تأویلگرایی است. این پژوهش نظری به روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای انجام شدهاست. نتیجه پژوهش بیانگر این است که در زمینة تأویل، وجوه مشترکی بین دیدگاه بنیامین و کیارستمی بهطور متوارد مشاهده میشود که در آثار سینمایی کیارستمی متبلور شدهاند، اما این امر مؤید الگوبرداری کیارستمی از بنیامین نیست. به زعم والتر بنیامین در تأویل پدیدههای هنری میتوان نگاه تازهای به امور داشت و در پرتو آن، حقایق تازهای از خلوت به جلوت میآیند. کیارستمی نیز ماهیت سینما را تأویلگرایانه میداند و معتقد است فیلم باید بهگونهای باشد که تماشاگر به آن معنا دهد. در واقع، درک بیننده به اندازة خود فیلم حائز اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
والتر بنیامین؛ سینمای کیارستمی؛ تأویل گرایی؛ تفسیر اثر هنری؛ مخاطب اثر هنری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 725 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |